Norsk bedrift skal lage draktmerker til Premier League
Publisert: 17.11.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Nyheten fra Premier League på Twitter.
Alle draktmerkene til Premier League skal fra neste sesong produseres i Sogn og Fjordane. Avery Dennison blir den offisielle leverandøren av alle emblem, navne- og nummermerker.
Den
norske bedriften fra Indre Sogn, forventer å lage mellom 15 og 20 millioner
merker hvert år. Kontrakten er tegnet fra og med 2019/2020-sesongen og tre
sesonger framover.
Innebygd
smart-teknologi i produktene gjør at fans kan skanne draktnummeret med mobilen
og motta spesialtilpasset informasjon og underholdning.
Seks år langt prosjekt
Kontrakten
omfatter ikke bare spillerne sine drakter, men også alle draktene som
supportere rundt i verden kjøper. Bare Manchester United alene selger to
millioner drakter hvert år.
– Dette er
den største fotballkontrakten som det går an å få tak i, og vi har hatt øynene
på denne i minst seks år, sier Tom Dyrdal, daglig leder i Avery
Dennison NTP.
Bedriften
har kjempet hver gang kontrakten skulle fornyes, men har ikke nådd helt opp i
kampen.
– Men i
2018 tok vi endelig steget
opp til å bli best på fotballdrakter, sier Dyrdal.
Bærekraftig produksjon
Han mener
de har fått kontrakten blant annet fordi de satser på en mer bærekraftig
produksjon enn konkurrentene. De vil lage et vannbasert produkt, ikke løsemiddelbasert.
Kontrakten tilsier at produksjonen må opp, men ikke i Indre Sogn foreløpig.
– Noe av
det må produseres i søsterselskap i konsernet. Kontrakten er så stor at vi
hadde blitt nødt til å doble produksjonen i Gaupne. Det er teknisk sett ikke mulig,
sier han.
Kontrakten
fører til at Avery Dennison NTP må øke arbeidskraften.
– Vi ansetter folk, både i administrasjonen og i produksjonen.
Det krever stor aktivitet for å klare å betjene de 20 klubbene i England og de
tusenvis av butikkene som skal selge drakter verden rundt, sier Dyrdal til NRK
Sogn og Fjordane.