Norrøna blir mer åpne om klimaarbeidet sitt

Publisert: 22.02.2016 Forfatter: Morten Dahl
Norrøna blir mer åpne om klimaarbeidet sitt
BLI BEDRE: Norrøna gjør allerede mye for å bli mer klimavennlig, som å tilby reparasjon og service av Norrøna-plagg. Her sitter CSR-anvarlig Torbjørn Rodt i avdelingen som gjør dette. – Vi skal bli ennå bedre på vårt klimaarbeid, og vi er nødt til å bli mer transparente, sier han. FOTO: MORTEN DAHL

- Vår ambisjon er å ha en signifikant innvirkning på hvordan vi lever og behandler vår planet. Det sier adm. dir. Jørgen Jørgensen i Norrøna, som nå tar ytterligere grep for sitt CSR-arbeid.

Klimautviklingen og miljøendringene vi ser i dag er til stor bekymring for Norrøna Sport. Norrøna har siden oppstarten i 1929, fokusert på kvalitetsprodukter som varer i lang tid og brukes til de er slitt. I mange år har Norrøna jobbet med å redusere deres karbonavtrykk og forbedrer organisasjonens bærekraft ved å blant annet tilby reparasjoner på alle produkter, bruk av økologisk bomull og resirkulert ull og polyester.


Høyere CSR-mål

- Vårt sosiale og etiske ansvar er en integrert del av dette arbeidet. Tiden har kommet for å sette målene innenfor CSR enda høyere. Vår ambisjon er å ha en innvirkning på hvordan vi lever og behandler vår planet, sier CSR-ansvarlig Torbjørn Rodt i Norrøna,

Norrøna lanserte sin 2020 bedriftsstrategi offisielt i september 2014, med mål om å ta Norrøna til det neste nivået. Det er klart definerte fokusområder i strategien der CSR utgjør et betydningsfullt område.

- Vår ambisjon er å bli ledende innenfor miljøvennlig og samfunnsansvarlig bærekraft i vår industri. Vi ikke bare vil, men er nødt til å være åpne og transparente og gi forbrukeren informasjon og innsikt i best praksis innenfor CSR ved å informere og involvere de, sier Rodt videre. For å støtte opp om denne ambisjonen har Norrøna lansert det de kaller «Norrøna CSR Road Map», en oversikt som tydeliggjør samtlige delmål og resultater som understøtter deres hovedmål.

 

Åpenhet avgjørende

- Ved å være åpne er vi selvsagt klar over at vi stiller oss til hoggs, men det er helt avgjørende å være transparent i slike spørsmål som dette. Mange av våre mål vil være svært utfordrende å nå men vi vil sprenge grensene for å støtte opp om vår ambisjon. Vår intensjon er å jobbe med CSR som en integrert del av vår verdikjede som følge av 2020-strategien, sier Rodt videre. I følge bedriften er det å være transparent avgjørende og for å sikre dette er Norrønas CSR Road Map publisert på deres hjemmesider og vil bli oppdatert årlig slik at deres progresjon mot målene kan følges.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 2 – som er ute i disse dager.

 

Kalender

Annonse