Nike størst på fotball-sponsing

Publisert: 09.11.2015 Forfatter: Morten Dahl
Nike størst på fotball-sponsing
STØRST: Nike er den merkevaren som har flest topp fotballklubber i stallen med 90 klubber inneværende sesong. En av dem er Barcelona.

Det er fortsatt hard kamp om å være størst på fotball blant verdens leverandører. Tar man utgangspunkt i hvor mange klubber man sponser i verden, troner Nike øverst på toppen, men spanske Joma hevder at de tar sterkt innpå de store aktørene.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som har sett nærmere på det internasjonale fotballmarkedet, og spanske Joma hevder nå å være det tredje-største merket på verdensbasis – og dette skal ifølge dem selv skyldes internasjonalisering av markedsføringen i Asia, Latin-Amerika og Afrika. Joma hevder også å være markedsleder i Spania – foran Nike og adidas – dette til tross for at selskapet ikke har offentliggjort noen regnskaper som tyder på dette. Men merkevarens omsetning ble i fjor anslått til å ligge på litt under 100 millioner Euro.

 

Spania-klubber

Joma støtter seg til en brasiliansk rapport om det internasjonale fotballmarkedet der man har tatt utgangspunkt i best synlighet blant de 20 største fotball-ligaene i verden – i tillegg til klubbmesterskap som fant sted i 2014/15-sesongen. Joma kommer da godt ut siden merkevaren har en rekke spanske klubber i porteføljen, samtidig som de lanserer at de har en ny spansk storklubb på gang.

Nike er den klubben som har flest sponsorater for toppklubber – deres markedsandel i så måte er på hele 22,97 prosent. Nike har ifølge oversikten fra det brasilianske selskapet 90 klubber i porteføljen, men vil miste fem i løpet av neste sesong.

Det er ikke lett å måle synlighet bare utifra hvor mange klubber leverandørene sponser. adidas antas for eksempel å ha flere toppklubber med bedre synlighet enn Nike, selv om deres andel er lavere – på 21,35 prosent. De tyske stripene har denne sesongen 79 klubber i klubben i stallen, noe som er fem flere enn i fjor, og det brasilianske analysebyrået mener at de altså har flere topp-klubber enn Nike.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 7 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse