Nike med viktig basketball-avtale

Publisert: 04.08.2015 Forfatter: Morten Dahl
Nike med viktig basketball-avtale
NY SPONSOR: Nike er blitt ny hovedsponsor for den amerikanske basketball-ligaen NBA.

Nike har erstattet som adidas som leverandør til den amerikanske basketball-ligaen NBA.

Den amerikanske basketball-ligaen er en av de viktigste synlighets-idretter i verden, da basket som kjent er stort i USA. Tidligere var det adidas som hadde hovedsponsoravtalen med ligaen, men nå har Nike tatt over. Avtalen er for åtte år, og innebærer ikke bare at Nike får produsere supporterplagg, men også at Nike-logoen kommer til å synes på kampklærne på alle lag i NBA og tilsvarende damenes WNBA.

 

«Dyr» kontrakt

Avtalen ryktes å ha kostet Nike om lag en milliard kroner årlig og Nike kommer nå totalt til å dominere basketball-idretten i USA, da 95 prosent av spillerne bruker Nike-sko.

Avtalen kommer omtrent samtidig med at Nike-tallene for siste finansår, som ble avsluttet 31. mai i år, ble lagt fram. Det viser en solid tilvekst på hele 10 prosent for konsernet. Den totale omsetningen landet dermed på 248 milliarder kroner. Omsetningen i Europa gikk veldig bra med en økning på 21 prosent. Det segmentet som økte mest i fjor, var sko, der økningen var på 17 prosent.

 

Størst på bekledning

Som tidligere nevnt er Nike Inc. nå også størst i verden innen sportsbekledning, og har gått forbi hovedkonkurrenten adidas på verdensbasis. Mens de tyske stripene opplevde en økning på bare 7,6 prosent i 2014, økte Nike med hele 16,3 prosent, og gikk dermed forbi adidas. Størst økning har imidlertid Under Armour, som økte med 30 prosent i fjor og inntok dermed en fjerdeplass blant de største på sportsbekledning på verdensbasis i fjor. VF Corp, som blant annet har The North Face i porteføljen, inntar tredjeplassen.

Kalender

Annonse