Nike drar ifra

Publisert: 16.04.2015 Forfatter: Morten Dahl
Nike drar ifra
NIKE STØRST: Det blir vanskelig for adidas å hente inn forspranget som Nike har fått på verdensbasis.

Nike drar ifra i kampen mellom de to store sportsmerkevarene på verdensbasis.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI), som skriver dette. adidas-gruppen sier implisitt nå at de ikke kan ta igjen forspranget som Nike har fått i løpet av de siste årene på verdensbasis. Særlig har Nike gjort det sterkt på hjemmebane i Nord-Amerika de siste fem årene, der salget for swooshen har økt med 83,7 prosent i samme periode.

 

Femårsplan

adidas har presentert en ny femårsplan mot 2020 – kalt «Creating the new». Der går det fram at de har satt seg som mål får hele gruppen å selge for 22 milliarder Euro i nøytral valuta. Nike omsatte sist finansår for 27,8 milliarder dollar, og Nikes salg for de tre første månedene inenværende finansår økte med 12 prosent. Dette betyr – hvis adidas skal ta igjen Nike – at må Nike få en sterk nedgang i omsetningen mot 2020. Det vil ikke skje.

adidas forsøkte med oppkjøpet av Reebok å komme sterkere inn på det amerikanske markedet, og Nord-Amerika var prioritert i Route 2015-strategien som ble lagt før 2010. Men slik har ikke det blitt. I fjor måtte sågar adidas se seg slått av Under Armour som den neststørste aktøren på bekledningsmarkedet mot sport.

adidas poengterer at USA fortsatt er det største og viktigste sportsmarkedet i verden.

 

Nike økte mest

SGI har sett nærmere på de to selskapenes omsetning de siste fem årene, og tallene viser at gapet mellom de to er blitt større. Omsetningen for adidas-gruppen økte med 21,2 prosent fra 2010 til 2014, mens Nikes omsetning i samme periode som ble avsluttet i mai i fjor, hadde en økning på hele 46,2 prosent.

I Vest-Europa hadde Nike en omsetning på 4,979 millioner dollar for siste finansår, som ble avsluttet i mai i fjor. Adidas hadde 4,112 millioner Euro – og da snakker vi alle adidas-gruppens merker. Nike-tallene gjelder kun for Nike alene.

 

Kalender

Annonse