New Balance sponser New York City Marathon
Publisert: 09.12.2015
Forfatter: Morten Dahl
SPONSOR: New Balance blir hovedsponsor og samarbeidspartner for New York City Marathon fra 2017. Men allerede fra neste år vil merkevaren få et tydeligere stempel i det prestisjetunge maratonløpet.
Tirsdag ble det kjent at den amerikanske merkevaren New Balance går inn som sponsor for verdens mest prestisjefyllte maraton – New York City Marathon.
Samarbeidet starter allerede fra 2016, men det fulle sponsoratet trer ikke i kraft før 2017, ifølge en pressemelding som ble sendt ut tirsdag. Samarbeidet innebærer at New Balance (NB) blir offisiell sko- og bekledningssponsor på en rekke arrangement som er tilknyttet arrangementet i verdensmetropolen. Fra 2017 vil samarbeidet bli fullbyrdet da NB blir offisiell partner og sponsor for hele arrangementet.
Flere år
Samarbeidet skal vare i flere år, og ved siden av det rent løps- og arrangementsmessige, skal de to sammen bygge ennå sterkere bro mellom løping og samfunnsansvar, noe som spesielt vil gavne New York City Marathons mange ungdomsarrangementer. Det er også sagt at samarbeidet skal fremme lokalsamfunnet.
- Vi er stolte over å kunne forene våre krefter med en organisasjon som deler de samme kjerneverdier som oss, og vi ser fram til å kunne tilby NB-sko og -bekledning til de mange globale løperne som vil delta i arrangementets mange årlige eventer, sier Rob DeMartini, som er administrerende direktør for New Balance.
50.000 løpere
Samarbeidet er gjort med New York Road Runners, som står bak New York Marathon. Organisasjonen er blitt fra en av verdens største profesjonelle løpsorganisasjoner, der misjonen er å hjelpe og inspirere mennesker gjennom løping.
New York City Marathon samler om lag 50.000 løpere, og i tillegg til sele maraton-arrangementet, er det også en rekke andre løpsarrangementer som i forbindelse med maraton-løpet, hvor NB også får en sentral rolle som sponsor og hovedsamarbeidspartner fra 2017.
- Sett fra et skandinavisk perspektiv har dette stor betydning for oppbyggingen av merkevaren i vårt marked. Ved å inngå dette samarbeidet med omkring 50.000 deltakere, flere millioner tilskuere og ennå flere TV-seere, vil dette være med å sette NB på verdenskartet. Dette fokuset vil helt sikkert også bidra til et ytterligere kvalitetsstempel og merkevarebygging av New Balance i vår region, sier merkevareansvarlig for NB i Skandinavia, Søren Nyrup.