Nå snør det i Kollen
Publisert: 05.11.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
LAVER NED. Nå får utøverne enda bedre forhold i tillegg er bruken av fossilt drivstoff i nasjonalanlegget redusert. Foto: Ken Opprann.
Oslo kommune har startet snøkanonene i Holmenkollen Nasjonalanlegg. Temperaturene fremover avgjør om produksjonen kan kjøres for fullt, men det ser lovende ut - i alle fall på nattestid.
Oslo kommune sørger
for et oppgradert og mer miljøvennlig
Holmenkollen.
4.
november startet Oslo kommune snøproduksjonen i Holmenkollen. Før årets skisesong har Kultur- og
idrettsbygg Oslo KF gjennomført flere oppgraderinger i
Holmenkollen nasjonalanlegg. Arbeidet innebærer at lysanlegget har
blitt modernisert og at anlegget for snøproduksjon er utvidet. Det
betyr mer og bedre lys for brukerne, og at snøen kan produseres
lokalt, i stedet for å måtte fraktes ut i løypa med hjullastere og
dumpere fra eksterne depoter.
- Oppgraderingene vi har foretatt
er miljøvennlige, kostnadsbesparende og gir muligheten for en mer
effektiv snø-legging av løypene fremover, sier Eli Grimsby, direktør i Kultur- og
idrettsbygg,
Bedre belysning og flere
produksjonspunkter for snø vil i tillegg føre til at en kan åpne en
større del av løypenettet raskere og tidligere enn foregående år. Man
kan nå legge en løype som går fra skistadion til Midtstua og opp til
«Glidtest» i ett strekk.
- Dette vil gi brukerne av anlegget
en lengre løype tidligere i sesongen, noe som er spesielt viktig for
Oslo-folk på kveldstid, sier Knut O. Kristiansen, prosjektleder i Kultur- og idrettsbygg.
Modernisering gir miljøgevinst
LED teknologien gir betydelig
lengre levetid på lampene og reduserer strømforbruket. Samtidig gir
den nye teknologien muligheter til å justere lyset langt bedre etter
vær og behov.
I skiskytterarenaen tilfredsstiller
belysningen nå kravene fra det internasjonale skiskytterforbundet
(IBU) om bedre belysning av skivene ved tåke.
Inne på anlegget er det etablert
nye, permanente tilkoblingspunkter med tilstrekkelig strømkapasitet
for alle typer arrangementer. Bruk av dieselaggregater er ikke lengre
nødvendig.
Tidligere har en måttet kjøre ut
snø med lastebiler i den delen av løypa som har fått utvidet
snøproduksjonsanlegget. Nå vil driftspersonellet kunne produsere og
bearbeide snøen lokalt. Dette reduserer bruken av fossilt drivstoff,
går betydelig raskere, og gir bedre kontroll på hvor mye snø en
trenger i anlegget.