Mobilen mer viktig når vi handler

Publisert: 14.08.2015 Forfatter: Morten Dahl
Mobilen mer viktig når vi handler
MOBIL-HANDEL: Stadig flere bruker mobilen når de handler sportsutstyr, viser tall fra Sverige. Mobilen brukes også til å sjekke lagerbeholdning og ta bilde av produktene i butikkene. FOTO: MORTEN DAHL

I løpet av første kvartal økte den svenske e-handelen innen sport og fritid med 11 prosent sammenliknet med samme periode i 2014. Totalt vokste e-handelen med 19 prosent.

Det er Sportfack som skriver dette. Hele 74 prosent av svenskene e-handlet et eller annet i løpet av første kvartal i år. Spesielt interessant er det å se at stadig flere bruker sin mobiltelefon eller surfebrett for å handle på digitale handelsplasser, 17 prosent respektive 21 prosent. 

Research med mobilen

Rapporten, som utgis av Postnord i samarbeid med Svenska Digital Handel og HUI Research slår også fast at andelen mobiltilpassede web-butikker øker, og ligger i øyeblikket på 58 prosent. Observasjoner om kundenes bruk av mobilen viser at 22 prosent gjorde research om produktene mens de var i butikken, 17 prosent sjekket lagerbeholdningen på mobilen før de besøkte den fysiske butikken og 29 prosent tok bilder av produktene med mobilkameraet i den

Butikkene ikke prøverom

En annen trend som framkommer i rapporten er at 31 prosent av de spurte hadde gjort research på internett før de handlet i en fysisk butikk, men bare 15 prosent gjorde research i en fysisk butikk innen de bestilte på nettet. Det innebærer at butikkene ikke framstår som kun showrom for kundene, men at handelen faktisk foregår i butikken.

Les mer i nyeste utgave SPORT – nr 5 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse