Merkevare med sterkt sosialt engasjement
Publisert: 10.10.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Puma følger i konkurrenten Nikes fotspor og drar i gang nettsamfunnet #Reform. Foto: Puma.
#Reform er Pumas nye digitale nettsamfunn. Det skal gi aktivister innen sport, musikk og underholdning et rom der de kan vise sitt sosiale engasjement.
Puma drar i gang #Reform med budskap fra flere kjente idrettsutøvere som brenner for sosial rettferdighet. Tommie Smith er en av Pumas sterke stemmer. De hyller den
afroamerikanske idrettsutøveren som ble mest kjent for sin Black Power-hilsenen under sommer-OL i 1968. Puma har også fått med seg rapperen Meek Mill
som mobiliserer for å bekjempe rasediskriminering i rettssystemet. Den kvinnelige amerikanske landslagsspilleren i basket, Skylar
Diggins-Smith er også en av Pumas sterke stemmer. Hun kjemper blant annet for likelønn i idretten.
Puma sier inspirasjonen
kommer fra Smiths handling, men satsingen er ikke ulik Nikes Colin Kaepernick
kampanje. Uansett hva som motiverer Puma har Nikes kampanje vært en bekreftelse
på at det er smart av en merkevare å stå for noe mer enn bare salg. Dette
treffer godt hos millenniumsgenerasjonen
som vil handle fra selskaper som bryr seg om sosiale
og miljømessige utfordringer.
Dette voldsomme politiske
engasjementet har gjort investorene nervøse, men Nike viste at det var mulig å
komme styrket ut av stormen.
Om Puma får den ære av
opprørte tweets fra USAs President Donald Trump er uvisst, men de kan jo håpe.