Mer mobil-handel

Publisert: 09.11.2015 Forfatter: Morten Dahl
Mer mobil-handel
PÅ MOBIL OG BRETT: Siden 2012 har andelen mobilhandel økt med nesten 90 prosent i Norge, og slik handel øker i alle aldersgrupper. Total netthandel av sportsrelaterte produkter utgjør nå 8,5 prosent av den totale omsetningen i bransjen, viser tall.

Stadig mer av handelen i Norge skjer via mobile enheter. Det viser rapporten Norsk E-handel for 2015. I fjor økte e-handelen her i landet med 13 prosent. For sport utgjør netthandelen nå 8,5 prosent av den totale handelen i omsetning, ifølge Virke.

E-handelsrapporten for 2015 har en stor svakhet for sportsbransjen, og det er at det ikke finnes egen statistikk for sport. Ifølge undersøkelsen ligger sport under tekstiler og sko, noe som jo bare er delvis riktig da de større kapitalvarene i sport er hardvarer som ski og sykler.

I Norge har online-markedet økt fra 51 til 78 milliarder kroner de siste tre årene, og i fjor økte denne formen for handel med 13 prosent, viser rapporten.

 

8,5 % av omsetningen på nett

Det er annerledes med Virkes e-handelsbarometer, der det går fram at av sportsbransjenes totale omsetning utgjør nå netthandelen 8,5 prosent av omsetningen og 7,5 prosent av andel kjøp. Tallene gjelder for perioden juli 2014 til juli 2015. Dette er en forholdsvis lav andel hvis vi sammenlikner med for eksempel elektro- og tekstilbransjene.

Kjøp fra utenlandske nettbutikker utgjør for sport sin del om lag 17 prosent. Det er forbrukerne som sier dette, og tallet er ganske høyt – det er bare tre andre bransjer som har høyere andel internasjonal handel på nettet. Netthandlerne oppgir i større grad lavere pris og større vareutvalg som årsak for å handle i utenlandske nettbutikker.

Virkes e-handelsbarometer viser videre at 55 prosent av norske butikkjeder nå har etablert nettbutikker. Ifølge en tabell fra Virke er andelen av kjeder i sportsbransjen med nettbutikk nå 74 prosent (se tabell).

Ser man på omsetning til kjedene har kjedene med nettbutikk 64 prosent av omsetningen innen bransjene, viser Virkes tall videre.

 

Nettbrett og smarttelefoner

Den største endringen skjer nå på hva vi handler med, viser tallene fra Norsk E-Handel. Det er ikke lenger PC’en som utgjør hovedtyngden av online-handelen, men handelen gjort via våre nettbrett og smarttelefoner. Den mobile handelen er nesten doblet i Norge, og mer enn tredel av online-kundene opplyser at de har handlet via en mobilenhet de siste seks månedene. Det er med andre ord en ganske stor endring man er i ferd med å se. I Norden var det hele fire av 10 online-kunder som handlet med mobil enhet.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 7 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse