Mer målbar miljøbevissthet

Publisert: 09.11.2015 Forfatter: Morten Dahl
MOT 2020: Bergans skal bli flinkere til å profilere sitt sosiale ansvar, og har satt i gang en ny målplan mot 2020 – kalt Expedition 2020. Her fra en av Bergans’ fabrikkr i Kina. FOTO: MORTEN DAHL

Med en ny femårsplan – Expedition 2020 – er målet å gjøre Bergans ennå mer bærekraftig og miljøbevisst. – Vi har ikke vært flinke nok til å komme ut med det vi gjør i forhold til samfunnsansvar, sier CSR-ansvarlig Felix Ockborn i Bergans.

Han har siden november i fjor jobbet i halv stilling for Bergans for å meisle ut en plattform som skal gjøre den norske bedriften ennå bedre på dette med samfunnsansvar. Ockborn har jobbet med tilsvarende problemstillinger H&M-systemet i åtte år, og har bodd fire år i Kina.
MÅLBAR CSR: - Vi vil at 75 prosent av våre produkter skal være Bluesign-godkjente innen utgangen av perioden fram til 2021. I tillegg skal 70 prosent av produktene være laget av mer bærekraftige råmaterialer enn i dag, sier CSR-ansvarlig hos Bergans, Felix Ockborn. FOTO: MORTEN DAHL

 

- Min strategi for Expedition 2020 har vært å innføre forbedringer som er målbare. For eksempel vil vi at 75 prosent av våre produkter skal være Bluesign-godkjente innen utgangen av perioden fram til 2021, sier Ockborn. I tillegg skal 70 prosent av produktene være laget av mer bærekraftige råmaterialer enn i dag.

Målbart

- Bergans har i en årrekke vært en partner med Bluesign, som er en sertifiseringsordning som outdoor-industrien bruker for å sikre god håndtering av naturressurser og et godt arbeidsmiljø i alle ledd, sier Ockborn. Bluesign godkjenner fabrikker som produserer materiale og foretar jevnlig kontroller slik at påleggene blir fulgt opp.

 

Dun-standard

Han sier at Bergans også  skal klare at man i løpet av 2016 kun vil levere dunprodukter som er fastsatt etter den såkalte RDS-standarden. Denne standarden sikrer at en tredjepart sørger for at dunproduksjonen fra farm til sluttprodukt følger gitte etiske standarder.

- For Bergans er dyrevelferd også viktig. Vi bruker jo for eksempel ikke pels i vår produksjon.

Ockborn er spesielt opptatt av at Bergans skal produsere «renest» mulig, og dette gjelder spesielt i forhold til de materialene man velger. Men også i forhold til vannforbruk osv.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 7 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse