Markedet for ski øker

Publisert: 14.01.2020 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Markedet for ski øker
SILKEFØRE. Besøkende til skidestinasjoner fortsetter å øke, det gjør også antall skikjørere i Verden. Foto: Hans Kristian Krogh Hansen/Bergans.

Leveransene av ski, støvler og bindinger til det europeiske markedet vokste for tredje året på rad i løpet av vintersesongen 2018/19, ifølge den årlige rapporten som nylig ble sluppet av Federation of the European Sporting Goods Industry (Fesi). Enkelte av analytikerne deres forventer at denne positive trenden vil fortsette i flere år fremover.

Estimater Fesis har gjort for det globale markedet i 2018/19, viser en økning på om lag 10 prosent sammenlignet for forrige sesong, med en økning på 16,9 prosent kun for ski, med totalt 3,7 millioner par.

I Østerrike – det nest største markedet for alpinski i 2018/19, etter USA, men like foran Frankrike og Tyskland, klarte produsentene å levere totalt 432656 par alpinski, eller 12 prosent av verdensmarkedet, ifølge den østerrikske foreningen for produsenter og leverandører i sportsbransjen (VSSÖ). Til sammenligning, kun 392000 par i løpet av sesongen før.

Fortsatt vekst

Fesis vintersportskomite har sett en lignende trend i andre europeiske markeder, bortsett fra i Storbritannia. Innen EU ble den største veksten registrert i Italia, Spania og Sverige.
Ser man kun på kontinentet vårt, så er Europa det sterkeste markedet, estimert til 48 millioner ski innen alpinsegmentet. Bak Europa kommer Nord-Amerika, så stillehavsregionen, Sør-Amerika, Midtøsten og Afrika.

Utleiesegmentet øker

For denne sesongen forventer VSSÖ fortsatt vekst, og spesielt i utleiesegmentet. Forrige sesong var 60 prosent av skiene som ble solgt i Østerrike allerede brukt i utleie. Flere og flere velger å leie ski eller fullt utstyr med støvler og bindinger, for ferien men også for hele sesongen. Økningen i utleiesektoren merkes i de fleste land der alpin-turismen er betydelig.

Betaler for kvalitet

Samtidig med denne utviklingen er kundene blitt mer kravstore. Ifølge VSSÖ er det nå en økende interesse for høykvalitetsutstyr, og dermed en større betalingsvilje for dyrere utstyr.

Den verdensomspennende interessen for touringski har også vokst betydelig de seneste årene, ifølge VSSÖ har spesielt salget av touringski-støvler mer enn doblet seg i løpet av de to siste årene.

Flere skiløpere

Ifølge en rapport fra Technavio publisert på nettstedet Business Wire, forventes det at markedet for skiutstyr vil vokse over 1 prosent i løpet av perioden 2019 – 2023. Det økende antall skiløpere i verden er en av elementene de legger til grunn. Ifølge samme rapport vil antall folk som besøker skidestinasjoner fortsette å øke i takt med økende interesse for ski på verdensbasis.
I USA som har flest skidestinasjoner i verden, har antallet besøkende til disse økt med 11 prosent fra 2018 til 2019, og det økende antallet skikjørere og skidestinasjoner vil hjelpe markedet til videre vekst.
I folkerike land som Kina og India, øker interessen for alpin skikjøring, delvis drevet av store nasjonale begivenheter som OL i Beijing 2022. Og at regjeringen i India har annonsert planer for å bygge opp nye skidestinasjoner i landes fjellkjeder.

Venter på det hvite gullet

Det gjenstår å se hvordan denne sesongen vil ende. Men i de europeiske alpene, Rocky Mountains og til og med i Japan har det så langt i vinter vært mindre snø enn forventet.
Klimaendringene påvirker markedet og forbrukerne er mye mer bekymret for snøforholdene nå, enn noen gang før. Statistikk som Sporting Goods Intelligence har fått tilgang til viser at yngre mennesker er mindre opptatt av vintersport enn samme aldergruppe var kun få år tilbake. Til og med snowboard taper terreng blant de yngre. Men VSSÖ ser potensiale i en positiv utvikling rundt bærekraft og i markedet for sikkerhetsutstyr.