Markedet for ski øker
Publisert: 14.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
SILKEFØRE. Besøkende til skidestinasjoner fortsetter å øke, det gjør også antall skikjørere i Verden. Foto: Hans Kristian Krogh Hansen/Bergans.
Leveransene av ski, støvler og bindinger til det europeiske markedet vokste for tredje året på rad i løpet av vintersesongen 2018/19, ifølge den årlige rapporten som nylig ble sluppet av Federation of the European Sporting Goods Industry (Fesi). Enkelte av analytikerne deres forventer at denne positive trenden vil fortsette i flere år fremover.
Estimater Fesis har gjort for det globale markedet i 2018/19,
viser en økning på om lag 10 prosent sammenlignet for forrige sesong, med en
økning på 16,9 prosent kun for ski, med totalt 3,7 millioner par.
I Østerrike – det nest største markedet for alpinski i 2018/19,
etter USA, men like foran Frankrike og Tyskland, klarte produsentene å levere
totalt 432656 par alpinski, eller 12 prosent av verdensmarkedet, ifølge den østerrikske
foreningen for produsenter og leverandører i sportsbransjen (VSSÖ). Til
sammenligning, kun 392000 par i løpet av sesongen før.
Fortsatt vekst
Fesis vintersportskomite har sett en lignende trend i andre
europeiske markeder, bortsett fra i Storbritannia. Innen EU ble den største veksten
registrert i Italia, Spania og Sverige.
Ser man kun på kontinentet vårt, så er Europa det sterkeste
markedet, estimert til 48 millioner ski innen alpinsegmentet. Bak Europa kommer Nord-Amerika,
så stillehavsregionen, Sør-Amerika, Midtøsten og Afrika.
Utleiesegmentet øker
For denne sesongen forventer VSSÖ fortsatt vekst, og spesielt
i utleiesegmentet. Forrige sesong var 60 prosent av skiene som ble solgt i
Østerrike allerede brukt i utleie. Flere og flere velger å leie ski eller fullt
utstyr med støvler og bindinger, for ferien men også for hele sesongen. Økningen i
utleiesektoren merkes i de fleste land der alpin-turismen er betydelig.
Betaler for kvalitet
Samtidig
med denne utviklingen er kundene blitt mer kravstore. Ifølge VSSÖ er det nå en økende
interesse for høykvalitetsutstyr, og dermed en større betalingsvilje for dyrere utstyr.
Den
verdensomspennende interessen for touringski har også vokst betydelig de seneste
årene, ifølge VSSÖ har spesielt salget av touringski-støvler mer enn doblet
seg i løpet av de to siste årene.
Flere skiløpere
Ifølge en rapport fra Technavio publisert på nettstedet Business
Wire, forventes det at markedet for skiutstyr vil vokse over 1 prosent i løpet
av perioden 2019 – 2023. Det økende antall skiløpere i verden er en av elementene
de legger til grunn. Ifølge samme rapport vil antall folk som besøker skidestinasjoner
fortsette å øke i takt med økende interesse for ski på verdensbasis.
I USA som har flest skidestinasjoner i verden, har antallet
besøkende til disse økt med 11 prosent fra 2018 til 2019, og det økende antallet
skikjørere og skidestinasjoner vil hjelpe markedet til videre vekst.
I folkerike land som Kina og India, øker interessen for
alpin skikjøring, delvis drevet av store nasjonale begivenheter som OL i
Beijing 2022. Og at regjeringen i India har annonsert planer for å bygge opp nye
skidestinasjoner i landes fjellkjeder.
Venter på det hvite gullet
Det gjenstår å se hvordan denne sesongen vil ende. Men i de
europeiske alpene, Rocky Mountains og til og med i Japan har det så langt i
vinter vært mindre snø enn forventet.
Klimaendringene påvirker markedet og forbrukerne er mye mer bekymret for snøforholdene nå, enn noen gang før.
Statistikk som Sporting Goods Intelligence har fått tilgang til viser at yngre
mennesker er mindre opptatt av vintersport enn samme aldergruppe var kun få år tilbake. Til og med snowboard taper
terreng blant de yngre. Men VSSÖ ser potensiale i en positiv utvikling rundt
bærekraft og i markedet for sikkerhetsutstyr.