Madshus solgt
Publisert: 30.05.2017
Forfatter: Morten Dahl
SOLGT: Madshus er sammen med en rekke andre vintersportsmerker solgt fra Newell Brands til et et annet investeringsselskap: Kholberg & Company. ILLUSTRASJONSFOTO
Så er det klart: Newell Brands har solgt sin vintersport-divisjon, som blant annet inkluderer norske Madshus.
Dette melder Newell Brands i en pressemelding. Salget av vintersport-divisjonen, som i tillegg til Madshus omfatter K2, Völkl, Marker, Dalbello, Line, Full Tiff, Atlas, Ride og BCA, er gjort til investeringsselskapet Kohlberg & Company LLC. For de to resterende merkevarene i vintersport-divisjonen – Zoot og Squadra – er det gjort avtale om separat salg senere.
Godkjennes senere i år
Salget vil endelig bli gjennomført i slutten av andre eller i begynnelsen av tredje kvartal i år, avhengig av konkurransemyndighetenes godkjennelse, men dette er i realiteten bare en formalitet. Newell Brands opplyser at netto-salget for merkevarene som nå selges, i fjor utgjorde 330 millioner dollar, mens EBITDA var på 25 millioner dollar.
Investeringsgigant
Kohlberg & Company ble etablert i 1987 og har organisert åtte investeringsfond og foretatt mer enn 70 plattform-investeringer i tillegg til 150 «add-on»-oppkjøp til en samlet oppkjøpsverdi på 10 milliarder dollar. Kohlberg er ikke spesielt store inn mot sport, men har tidligere kjøpt opp Bauer, som er store spesielt på ishockeyskøyter.
Adm. dir. hos Madshus, Nils Hult sier at det er viktig for Newell Brands at vintersport-divisjonen ble solgt.
- Jeg kjenner ikke til innholdet i selve salget utover det som står i pressemeldingen, men for oss hos Madshus er det "business at usual", sier Hult i en kommentar.