Liten tilbakegang første halvår i år

Publisert: 25.08.2017 Forfatter: Morten Dahl
Liten tilbakegang første halvår i år
UT PÅ TUR: Tur- og friluftssegmentet er det som vokser mest i sportsbransjen i andre kvartal. Flere og flere benytter anledningen til å gå i fjellet blant annet, noe også tall fra Den Norske Turistforening bekrefter. FOTO: MORTEN DAHL

Norsk sportsbransje har hatt stor vekst de siste 10 årene, men 2017 har fått en tøff start. Omsetningen for første halvår viser en nedgang på 2,6 prosent sammenliknet med samme periode året før.

2016 var et godt år for bransjen som vokste med 6.6 prosent. 2017 har imidlertid ikke startet godt, der det i vinter (første kvartal) ble omsatt sportsutstyr for 6,2 posent mindre enn tilsvarende periode året før. Andre kvartal viser dog en svak vekst på 1,2 prosent.

Minus 2,6 %
Norsk Sportsbransjeforening henter inn tall fra sportskjedene i Norge hvert kvartal, og selv om andre kvartal viser til en liten vekst isolert for kvartalet, vil første halvår 2017 fortsatt vise et minus (omsetningsnedgang) på 2,6 prosent sammenlignet med 2016.

Ingen annen bransje i Norge har opplevd kraftigere vekst de siste årene. Nordmenn er verdensmestere i sportsutstyr, sett i forhold til folketallet. Det er blitt en gjenganger i europeisk målestokk at norsk sportsbransje vokser mer enn i andre land. I Norge omsettes det sportsutstyr for 30i prosent mer enn gjennomsnittet i Europa per innbygger!

BEDRE UTSIKTER?: Etter et svært tungt førstekvartal med en tilbakegang på 6,2 prosent, opplever sportskjedene et noe bedre andre-kvartal med en liten vekst på 1,2 prosent. Kjedene mener det er bedre utsikter for resten av året. FOTO: ÅSHILD DAHL BRENNA

Tung start på sykkelsalget
Sport 1 rapporterer om en vekst på 7,5 prosent siste kvartal, mens økningen første halvår er på 1,6 prosent. Kjedeleder Ole Henrik Skirstad forteller at tekstiler innen outdoor, trening og løp er opp noen prosenter, og det samme er skotøy. Vintersport-salget var ned med mellom 7 og 8 prosent. Skirstad opplyser at sykkelsalget fikk en tung start i april, men har hatt en fin utvikling i mai og juni, men at totalen likevel blir noe ned.

- Vi ser at omsetningen i Sør-Norge fra Oslo og sørover til Vestlandet har hatt en liten nedgang, mens Hedmark og Oppland og nordover har hatt en liten økning i omsetningen, sier Skirstad.

Stadion er også en kjede som gjør det skarpt det siste kvartalet, og vokser solid.

 

- Spesielle værforhold

XXL har vært de siste årenes store vinner i sportsbransjen, men i 2017 har også de begynt å merke det tøffe markedet, men kjeden noterte likevel for en vekst på 6,3 prosent i Norge i andre kvartal. Men den organiske veksten samme kvartal ble på minus 0,9 prosent.  Første halvår oppnådde XXL en vekst på 4,6 prosent

- Vi ser at første halvår var preget av spesielle væreforhold, som gir utslag på omsetningen i mange kategorier. Kategorien ski har hatt en kraftig tilbakegang, mens trenden med felleski har hatt en positiv effekt. Vi ser at salget tok seg opp da sommeren kom og vi fikk mer «normale» værforhold, som i større grad er sammenlignbare med fjoråret, sier kjededirektør Anders Fjeld. Han sier videre at det er geografiske forskjeller, som ofte kan forklares i været. Pessimismen på Vestlandet har tidligere gjort seg gjeldene, noe man blant annet kan se på omsetning på kjøpesentrene.

- Nå kan det imidlertid virke som om pessimisme har snudd til optimisme igjen, sier Anders Fjeld.

 

Litt å hente for MX Sport

MX Sport-sjef Petter Bjørheim sier i en kommentar at butikkomsetningen 2016 mot tilsvarende i 2017 er det litt å hente for at det skal være uendret. Han sier at dette skyldes et dårlig første kvartal og en bedring i andre kvartal.

-Tursegmentet har vært svært bra, mens ski og skibekledning viste dårlige tall for våren. Sykkel er også noe ned, selv om det varierer fra butikk til butikk. Vi ser at vinterutstyr har hatt en ganske stor salgsnedgang i Sør-Norge, mens det er relativt uendret i Nord-Norge, sier Bjørheim, som ser forbedringer i tredje kvartal, og at det lover godt for butikk mot butikk for siste halvår.

-Litt «medvind»  fra været, så er vi der vi skal være, avslutter Bjørheim.

Alle kjedene har fått anledning til å uttale seg i sakens anledning.

UTVIKLING: Omsetingsutviklingen for bransjen ser slik ut.

 

 

Salgsdriverne

- Det er ikke mange andre bransjer som er like opptatt av været enn sportsbransjen, forteller administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. Den milde vinteren fikk «skylden» for de svake første kvartalsresultatene. For andre kvartal står sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært en voldsom vekst av elsykler, faktisk en dobling hvert år siden 2012. Sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge, men det er noe svakere enn tidligere. Den voldsomme veksten av elsykler fortsetter ikke, men bransjen er fornøyd med en vekst av dette segmentet på cirka 30 prosent.

Friluftsliv øker

- Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vokst første del av sommerhalvåret, sier Trond Evald Hansen. – Turistforeningen har meldt om flere medlemmer og mange folk i fjellet, og reiselivsorganisasjonene har lenge meldt om høy trafikk av utlendinger til Norge. Mange av sportsbutikkene melder om økende trafikk og interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Løpsbølgen motiverer fortsatt nordmenn til å holde seg i aktivitet. 

Kalender

Annonse