Kvinner gjør mest sportsinnkjøp i Tyskland

Publisert: 18.02.2016 Forfatter: Morten Dahl
Kvinner gjør mest sportsinnkjøp i Tyskland
KVINNER: Tyske kvinner handler stadig mer i tyske sportsbutikker. Her fra en sportsbutikk i München.

Kvinner er de som bidrar mest til at tyske sportsbutikker og sports-internett-sider vokste i fjor.

Det går fram av en rapport om det tyske sportsbransje-markedet i fjor. Ifølge rapporten vokste tysk sportsbransje med 3 prosent i fjor.

 

Handler mye selv om de ikke er aktive
Det er anerkjente NPD Group som har sett nærmere på det tyske sportsmarkedet i 2015. NPD opplyser at kjøp gjort av kvinner utgjør 69 prosent av den totale økningen i tysk sportsbransje i fjor. Dette til tross for at kvinner som er aktive mer enn en gang i uka bare utgjorde 25 prosent av denne veksten. Kvinner sto for 39 prosent av sportstekstil- og sportssko-kjøpene i 2015, viser rapporten videre.

Kjøp av sportsinspirert bekledning og sko på nett økte til 17 prosent i fjor til mer enn to milliarder Euro, eller 30 prosent av markedet for disse produktene. Økningen er med andre ord ganske formidabel, og kjøp gjort på nett utgjør en stadig større andel av totalomsetningen for disse produktene.

 

Ulike tall

Ifølge NPD nådde det tyske sportsmarkedet 13,4 milliarder Euro i omstning i fjor.  Den tyske organisasjonen for sportsforhandlere opererer imidlertid med et annet tall – på 7,3 milliarder Euro, men her er sykler utelatt. Veksten ifølge organisasjonen var i fjor bare på 0,9 prosent.

Kalender

Annonse