Katten med ni liv

Publisert: 29.09.2015 Forfatter: Morten Dahl
Katten med ni liv
SNUOPERASJON: Denne gjengen hos Puma i Norge har snudd trenden for merkevaren. Bakerst til høyre er landsansvarlig Jarle Finnestrand. FOTO: MORTEN DAHL

Puma har lagt noen tunge år bak seg. Nå ser daglig leder for den tyske katten i Norge at den har ni liv. I år vil omsetningen øke med nærmere 20 millioner kroner.

- Det har tatt tid å foreta den endringen vi har gjort med varemerket Puma i Norge. Nå ser vi at det vi har gjort, bærer frukter i form av at vi er en langt mer ettertraktet leverandør, sier daglig leder for Puma Norge, Jarle Finnestrand. Siden han tok over for fem år siden har han byttet ut hele staben, og jobbet intenst med å gjøre varemerket Puma til det det opprinnelig har vært kjent som i Norge: et sportsmerke.

 

Fornøyde

- Vi er fornøyde om dagen. Vi ser at Puma igjen har fått tilbake den statusen vi hadde tidligere. I år kommer vi etter alle solemerker å omsette for nærmere 60 millioner kroner, en økning fra 41 millioner i 2014, sier Finnestrand. Han legger ikke skjul på at de siste årene har vært tøffe. Det er foretatt en organisasjonsendring med utbytting av hele staben, samtidig som man har hatt fokus på å gjøre merkevaren mer tydelig. I 2009 omsatte Puma for nærmere 130 millioner kroner i Norge. I fjor var omsetningen nede i 41 millioner kroner.

- Det er en tøff bransje for tiden, men vi har funnet vår måte å gjøre business på, og foretatt noen riktige steg og valg. Puma skal være et sportsmerke. Det er vårt hovedfokus og sammen med lifestyle skal dette ta Puma til nye høyder, sier Finnestrand videre. Oppblomstringen av Puma i Norge skyldes også at man har vært flinke til å markedsføre den tyske katten den siste tiden. Vi har fulgt en klar og langsiktig strategi samtidig som vi er nøye med hvem som er våre distribusjonskanaler. I tillegg så har Puma internasjonalt inngått sponsoravtaler med Arsenal, Italia og en rekke enkeltstående fotballstorheter som Aguero, Fabregas og Falcao.  På design-siden har man fått popstjernen Rihanna med på laget.

- I tillegg så er vi en fantastisk gjeng på kontoret som drar lasset sammen, tilføyer Finnestrand.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 6 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse