Jubel for Nike, trøbbel for adidas

Publisert: 10.04.2015 Forfatter: SPORT
Jubel for Nike, trøbbel for adidas
KVINNE-SUKSESS: Nikes kvinnesatsing har båret frukter, viser tall. FOTO: NIKE

Det er hæla i taket hos Nike, et lettelsens sukk hos Quiksilver og nedslående blikk hos adidas. I hvert fall om vi skal legge deres økonomiske rapporter til grunn.

Nike avsluttet 2014 på en god måte, kvartalet som ble avsluttet ved utgangen av november innebar en økning på 14,8 prosent. I norske kroner ble den globale omsetningen 54,1 milliarder kroner og profitten endte på 4,8 milliarder kroner. De områdene som gikk best for swooshen var Vest-Europa og Kina samt Nikes salg direkte til forbrukere via egne butikker og e-handel.

E-handelen økte med 66 %

Sistnevnte økte med hele 66 prosent. Ser man på segmentene var det basket og produkter for kvinner som økte mest. I dag står kvinner for om lag en tredel av Nikes omsetning, og selskapet sier at de tror dagens omsetning på 37 milliarder kroner årlig skal passere 50,8 milliarder kroner blant annet gjennom satsing på e-handel.

Tungt for adidas

adidas har det derimot riktig tungt for tiden. Siste kvartalet i 2014 ble et tap på hele 1,2 milliarder kroner. De forklarer en del av tapet med valutaeffekter og goodwill-nedskrivninger, men uansett så går det ikke helt som planlagt for den tyske merkevaren.
adidas har de senere årene hatt riktig store framganger i Russland, men da rubelen falt kraftig, forsvant noe av det viktige markedet for de tre stripene. Den andre store utfordringen er TyalorMade golf, som tapte mer enn 20 prosent i omsetningen. De svake resultatene har gjort at adidas nå er på jakt etter en ny konsernsjef, og at dette skal skje i løpet av et par år.

Snur for Quksilver?
Quksilver har hatt noen svært tunge kvartal med både mindre omsetning og økte kostnader, men nå kan det se ut til at dette har snudd. Årets første kvartal innebar likevel et tap på drøye 137,8 millioner kroner, men det var likevel en sterk forbedring i forhold til samme periode året før. Omsetningen første kvartal ble snaut 2,7 milliarder kroner. Foruten mindre tap var det den egne omsetningen via e-handel og egne butikker som gledet mest. E-handelen økte med hele 20 prosent til 231,5 millioner kroner og omsetningen via egne butikker står nå for mer enn firedel av omsetningen og endte på mer enn en milliard kroner i 713 butikker.

Kalender

Annonse