Japansk festaften for Mizuno

Publisert: 21.09.2015 Forfatter: Morten Dahl
VELKOMMEN: Daglig leder i Mizuno Nordic Børge Wetteland (foran) og Aleksander Poulsen, selger (f.v.), Lise Berntsen, kundeservice, Roar Skjervold, selger, Oddvar Ludvigsen, økonomi, Øyvind Røraas, produkt, grunndata og logistikk, Rikke Hauge, kundeservice og Svenn-Terje Østensen, markedsansvarlig kunne ønske velkommen til det nye hovedkontoret utenfor Kristiansand fredag. FOTO: MORTEN DAHL

Det var nesten bare Geisha-damene som manglet da Mizuno Nordic inviterte til innvielse av deres nye lokaler utenfor Kristiansand sentrum fredag kveld. Om lag 40 mennesker var samlet for å markere en ny start for den japanske merkevaren i Norge og Norden.

Mizunos nye lokaler ligger like ved E18, og er på om lag 180 kvadratmeter. I snart et halvt år har de åtte ansatte i det nye selskapet, som kom i full funksjon 1. april i år, hatt sitt daglige virke her. Fredag kunne imidlertid daglig leder i Mizuno Nordic, Børge Wetteland, ønske formelt velkommen til de nye lokalene.
GAVE: Konsernsjef i Scan Trade, Terje Normann Johansen overrakte Børge Wetteland og Mizuno Nordic et maleri i gave til innvielsesfesten. Scan Trade har hatt ansvaret for Mizuno i 19 år, og seks av de åtte ansatte i Mizuno Nordic jobbet tidligere i Vennesla-bedriften. FOTO: MORTEN DAHL
JAPANSK TRADISJON: Å slå i stykker en sake-tønne er japansk tradisjon, som bringer lys framtid. Børge Wetteland fikk god hjelp av adm. dir. Daisuke Fukumoto fra Mizunos hovedkontor i Japan til å fullføre opprdaget. FOTO: MORTEN DAHL

Japan-inspirert festaften

Helt fra Japan var en av de høyeste herrer i selskapet kommet for å være med på åpningen som sto i det japanske tegnet: Sake, karaoke og japansk-inspirert mat.
- Det har ikke bare vært enkelt å starte eget selskap i Norge etter at Scan Trade har forvaltet merkevaren på en god måte siden 1998. Omsetningen i Norge var på om lag 70 millioner kroner da vi overtok, og vi har de siste månedene hatt en økning – også i Sverige, sa Wetteland under åpningstalen før han sammen med representanter fra Mizuno i Japan knuste en sake-tønne med hammer.

Få «hard feelings»

Dette er tradisjon når nye selskaper etableres i Japan, og symboliserer et speil som åpnes som igjen betyr lys framtid. Seks av de åtte som nå jobber hos Mizuno Nordic i Norge kom fra Scan Trade, og selv om det selvsagt var tøft for Vennesla-bedriften å miste den japanske løpesko-merkevaren fra porteføljen var det få «hard feelings» å spore fra de inviterte fra Scan Trade.
- Vi var selvsagt ikke glade for at Mizuno selv skulle ta over merkevaren i Norge etter 19 år hos oss, sa konsernsjef i Scan Trade, Terje Normann Johanssen, i sin tale da han overrakte et stort bilde til sin tidligere kollega i selskapet, Børge Wetteland.
- Men vi må gjøre det beste ut av det, og det er det beste for alle parter det som nå har skjedd. Jeg ønsker Børge Wetteland og alle de andre ansatte i Mizuno Nordic lykke til med det nye selskapet, sa Scan Trade-sjefen.

Norden

Mizuno Nordic teller åtte ansatte ved hovedkontoret i Kristiansand i tillegg til et par selgere andre steder i landet. I tillegg skal Mizuno Nordic altså også betjene de andre nordiske landene, og Wetteland sier at de er ferd med å bygge opp organisasjoner i Sverige, Danmark og Finland.
Utover kvelden ble det både sunget karaoke og drukket rikelig med sake, slik at stemningen ble både løs og uformell under innvielsesfesten for Mizuno.

Kalender

Annonse