Investert mye digitalt og i egne forhandlere
Publisert: 03.01.2018
Forfatter: Morten Dahl
INVESTERER: Nike har investert mye digitalt og i eget forhandlerledd den siste tiden. FOTO: NIKE
Nike har investert så mye i digital utvikling og egen forhandler-business at driftsmarginen er blitt lavere de seneste tre månedene.
Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som skriver at Nikes investeringer i eget forhandlerledd og digital utvikling har ført til at driftsmarginen er gått ned i løpet av de tre siste regnskapsmånedene, som ble avsluttet vedd utgangen av november i fjor. Men ledelsen er rask til å understreke at investeringene nå begynner å betale seg og at multiple produkt-lanseringer skal hjelpe til å øke etterspørselen etter Nike-produkter i Nord-Amerika igjen.
Sliter i Nord-Amerika
Nike-gruppen økte salget med 5 prosent til 8,554 millioner dollar for kvartalet som ble avsluttet ved utgangen av november i fjor. Det var imidlertid en liten nedgang i det amerikanske markedet, mens andre markeder opplevde økning. For Nike som merkevare var også økningen 5 prosent i samme kvartal, mens salget av Converse-produkter gikk ned med 2 prosent.
Driftsmarginen gikk altså ned, og det skyldes i all hovedsak tre ting: Økte investeringer i egen forhandler-business, økt satsing på digital utvikling og 15 prosent økning i markedsutgifter.
Digitalt samarbeid
Nike har inngått digitale samarbeidsavtaler med blant annet Amazon og Zalando på verdensbasis, og med Stitch Fix i USA- Investeringene i digital markedsføring førte til at Nikes egen forhandler-business økte med 15 prosent i kvartalet. Netthandelssalget økte med hele 29 prosent, mens salget ut fra sammenliknbare antall butikker gikk opp med 6 prosent.
Salget i den såkalte EMEA-regionen, hvor Europa er mest toneangivende, fortsetter å øke, og gikk opp med hele 19 prosent i kvartalet.