Innen 2024 skal all plasten Adidas bruker være resirkulert
Publisert: 19.09.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
I 2016 produserte Adidas de første løpeskoene laget av resirkulert plast. Kolleksjonen Ultraboost Parley er laget av plast hentet fra havet. Foto: Adidas.
I løpet av seks år skal all plasten sportsmerket bruker være 100 prosent resirkulert. Løftet de har gitt omfatter også bruk av ny polyester noe de bruker i nesten alt av tekstiler.
Det tyske sko- og
treningstøy-selskapet har i tillegg lovet å slutte med plast i kontorene, i
butikkene, i lagrene og i alle egne distribusjonslokaler.
Med alle disse endringene på plass, har
de regnet seg frem til å spare 40 tonn plast per år.
50 prosent av materialet Adidas bruker i de
920 millioner forskjellige produkter de selger er i polyester, derfor er det
ikke mulig å endre alt over natten, forteller markedsdirektør i Adidas Eric
Liedtke til Financial Times. Resirkulert polyester er i tillegg ca. 10 – 20
prosent dyrere en nytt. Så selv om Adidas klarer målet sitt om å selge 11
millioner resirkulerte sko til neste år, vil det bare være omtrent tre prosent
av deres årlige sko-produksjon.
Blir flere og mer
Det er et økende fokus på de enorme
miljøproblemene plastavfallet skaper, for det er et problem som berører alle. Det
er mange i industrien som har begynt å ta i bruk resirkulert plast, men for mange oppleves løsningen for dyr.
Den amerikanske produsenten Thread
International, som produserer resirkulert materialet til mange i industrien, tror
prisgapet mellom ny og resirkulert plast vil lukkes etter hvert som industrien
klarer å samle, rense og prosessere mer av den brukte plasten.
Patagonia har benyttet resirkulert
materiale i mange av sine produkter lenge, men også andre store produsenter som
Fjällräven, Marmot, Timberland og Reebok, for å nevne noen, ser verdien i å
ta i bruk resirkulert materiale i produksjonen sin.
Gode tall for Adidas
I andre kvartal steg Adidas nettoresultat
med hele 20 prosent. Det tyske sko- og treningstøy-selskapet har kapret nye
markedsandeler i USA, selv om det fortsatt ligger bak giganten Nike.
Adidas konsernsjef Kasper Rorsted tok
grep for å bedre lønnsomheten da han tok over roret i 2016. Han ser ut til å
lykkes godt så langt, men om det skyldes miljøfokuset er uklart.