I morgen vil vi handle for rundt 4 milliarder kroner!
Publisert: 22.11.2018
Prognoser fra Virke anslår at nordmenn vil bruke om lag 3,9 milliarder kroner på Black Friday.
Black Friday har etablert seg i handelsstanden som den største enkeltstående salgsdagen i året.
–
Black Friday regnes som startskuddet for julehandelen,
sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.
Forventer
ny rekord i 2018
På «Black Friday» vil nordmenn handle for rundt fire
milliarder kroner i butikker og nettbutikker, ifølge anslag fra Virke.
–
Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. I
fjor la nordmenn igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske
butikker (fysiske og netthandel), noe som var en økning på 16 prosent
sammenlignet med året før, sier Stende og forventer at dette tallet
øker til 3,9 milliarder kroner i år.
På en vanlig fredag omsetter
butikkene for rundt to milliarder kroner.
Nå må bransjen regne inn flere dager for i fjor og i år har salget utviklet seg til en
«Black Week» hos flere av de store butikkjedene.
Julehandelen
starter i november
Black
Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene
enn før.
–
Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter
seg til november. Dette er bransjer som tilbyr mange klassiske
julegaver og som ofte har mange gode tilbud og muligheter for gode kjøp
på Black Friday, sier Stende.
Salgshelgen vi går inn i er blitt ekstremt viktig for mange i sportsbransjen.
-Vi, som
andre retailere, ser jo at en del av julesalget forflyttes inn i november og
det er viktig for oss å være tilstede på de handledagene der våre kunder ønsker
å gjøre bra kjøp. Vi har forberedt de tekniske
plattformene på høyere trafikk enn normal, sier Anders Kjellén, administrerende direktør i XXL Norge.
Om
Black Friday
Black
Friday startet i USA på 1960-tallet. Etter hvert har det spredd seg til
Europa og Asia og i Norge dukket fenomenet for første gang opp i 2009.
Skikkelig fart i denne amerikanske tradisjonen i Norge var det først i
2015.
Tall fra kjøpesentrene* viser at omsetningen siste fredag i
november 2015, var hele 54,8 prosent høyere enn omsetningen siste
fredag i november 2014. Black Friday er første fredagen etter
Thanksgiving og vil derfor alltid ligge i perioden 23.-29. november.
*Basert på omsetningstall fra over 190 kjøpesentre