Gresvig legger ned G-sport

Publisert: 16.08.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Gresvig legger ned G-sport
– Vi opererer i et voksende marked. Nordmenn elsker sportsutstyr. Vi må bare bli bedre til å tjene penger på dette markedet, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør i Gresvig AS.

Gresvig AS vil samle alle butikkene sine under merkevaren Intersport og bygge et tettere samarbeid med Intersport International.

Fredag ettermiddag presenterte administrerende direktør i Gresvig, Lars Kristian Lindberg den overraskende nyheten for de ansatte under et internt arrangement på Sentrum Scene i Oslo.

– Intersport er verdens ledende forhandler av sportsutstyr. De har direktelinje til de viktigste utstyrsleverandørene. Det er det ikke alle som har, og vi tror det blir ekstremt viktig i fremtiden, sier han.

Gresvig har i en årrekke hatt flere parallelle kjeder. I dag har konsernet totalt 201 butikker. Blant disse er 101 Intersport, 16 ble nylig gjort om til outlet-konseptet Sportshuset i tillegg til 84 G-sport eller G-Max butikker som nå går over til Intersport.

 – Vi er glade for å offentliggjøre vår nye merkevarestrategi og for å utvide vårt kommersielle samarbeid med Intersport International. Sportsbransjen er i en fundamental endring ettersom de ledende merkevarene for sportsutstyr i økende grad fokuserer på direkte salg gjennom eide kanaler og salg gjennom et begrenset antall foretrukne detaljhandelspartnere. Ved å omprofilere til Intersport sikrer vi at kundene våre vil ha markedsledende tilgang til de ledende merkene som de elsker.

Intersport International hadde en butikkomsetning på rundt 110 milliarder kroner i 2018 og har mer enn 5.500 butikker tilknyttet kjeden i 43 land. 

Fortsetter med Outlet

I henhold til den nye strategien vil alle butikkene hete Intersport. Outletkjeden Sportshuset Outlet vil bli omgjort til Intersport Outlet. Prosessen starter umiddelbart, men de fleste butikkene omprofileres første halvår 2020.

– Omprofileringen til Intersport skaper spennende muligheter for Gresvig, Intersport og viktigst av alt, kundene våre. Vi har stor tro på den valgte strategien og på ledelsens evne til å gjennomføre den, sier Olav Nils Sunde, styreleder i Gresvig AS. 

Nye flaggskipsbutikker

Som en del av den nye strategien vil det bli etablert en rekke Intersport-flaggskipbutikker i de største byområdene i Norge. 
– Vi vil heve kundeopplevelsen i butikkene våre til et nytt nivå, samtidig som vi omfavner salg på nettet i en integrert omnikanal-strategi. Vi mener denne endringen er viktig for fortsatt forbedring og vekst, og den representerer et spennende neste steg mot vår langsiktige ambisjon om å etablere Gresvig som norgesledende innen sport, sier Lindberg. 

Nordisk samarbeide

Den nye strategien til Gresvig inkluderer også et tettere samarbeid med Intersport International innenfor flere forretningsaspekter som omnikanalsalg, logistikk og lojalitetsprogram. I tillegg legges det opp til et tettere nordisk samarbeid.

– De nordiske landene er viktige for Intersport International. Vi er svært glade for å kunne styrke og utvide vårt mangeårige forhold til Gresvig i Norge, basert på vår Intersport 2.0 konsernstrategi, som inkluderer sentrale satsinger som detaljhandel i flere kanaler, nytt butikkonsept, implementering av kategoriledelse og forsterking av egne merkevarer, sier Steve Evers, administrerende direktør i Intersport International.

– Vi gleder oss til å samarbeide med Gresvig i dette strategiske og kommersielle partnerskapet, og til å tilby mer og enda bedre sportsutstyr til det norske folk, legger Evers til.


Om Gresvig
Gresvig ble grunnlagt i 1901 og er en ledende sportsforhandler i Norge. Gresvig driver mer enn 220 butikker over hele landet med en butikkomsetning på 4,2 milliarder kroner i 2018. Omtrent halvparten av butikkene er egeneide og den andre halvparten drives på franchisebasis. Selskapet har hovedkontor i Oslo.


Om Intersport
Med en butikkomsetning på 11,6 milliarder euro i 2018 og mer enn 5 500 tilknyttede butikker i 43 land, er Intersport verdens ledende forhandler av sportsutstyr. Siden starten i 1968 har Intersport vokst til å bli en vertikal detaljhandelsorganisasjon og en global omnikanal-spesialist som samhandler med forbrukere i butikk og på nett døgnet rundt. Selskapet har hovedkontor i Bern i Sveits.

Kalender

Annonse