Gresvig legger ned G-sport
Publisert: 16.08.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
– Vi opererer i et voksende marked. Nordmenn elsker sportsutstyr. Vi må bare bli bedre til å tjene penger på dette markedet, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør i
Gresvig AS.
Gresvig AS vil samle alle butikkene sine under merkevaren Intersport og bygge et tettere samarbeid med Intersport International.
Fredag
ettermiddag presenterte administrerende direktør i Gresvig, Lars Kristian Lindberg den
overraskende nyheten for de ansatte under et internt arrangement på Sentrum Scene i Oslo.
– Intersport er verdens ledende forhandler av sportsutstyr. De har
direktelinje til de viktigste utstyrsleverandørene. Det er det ikke alle som
har, og vi tror det blir ekstremt viktig i fremtiden, sier han.
Gresvig
har i en årrekke hatt flere parallelle kjeder. I dag har konsernet totalt 201
butikker. Blant disse er 101 Intersport, 16 ble nylig gjort om til
outlet-konseptet Sportshuset i tillegg til 84 G-sport eller G-Max butikker som
nå går over til Intersport.
– Vi er glade for å offentliggjøre vår nye
merkevarestrategi og for å utvide vårt kommersielle samarbeid med Intersport
International. Sportsbransjen er i en fundamental endring ettersom de ledende
merkevarene for sportsutstyr i økende grad fokuserer på direkte salg gjennom
eide kanaler og salg gjennom et begrenset antall foretrukne
detaljhandelspartnere. Ved å omprofilere til Intersport sikrer vi at kundene våre vil ha
markedsledende tilgang til de ledende merkene som de elsker.
Intersport International hadde en
butikkomsetning på rundt 110 milliarder kroner i 2018 og har mer enn 5.500 butikker
tilknyttet kjeden i 43 land.
Fortsetter med Outlet
I henhold til den nye strategien
vil alle butikkene hete Intersport. Outletkjeden Sportshuset Outlet vil bli
omgjort til Intersport Outlet. Prosessen starter umiddelbart, men de fleste
butikkene omprofileres første halvår 2020.
– Omprofileringen til Intersport
skaper spennende muligheter for Gresvig, Intersport og viktigst av alt, kundene
våre. Vi har stor tro på den valgte strategien og på ledelsens evne til å
gjennomføre den, sier Olav Nils Sunde, styreleder i Gresvig AS.
Nye flaggskipsbutikker
Som en del av den nye strategien
vil det bli etablert en rekke Intersport-flaggskipbutikker i de største
byområdene i Norge.
– Vi vil heve kundeopplevelsen i
butikkene våre til et nytt nivå, samtidig som vi omfavner salg på nettet i en
integrert omnikanal-strategi. Vi mener denne endringen er viktig for fortsatt
forbedring og vekst, og den representerer et spennende neste steg mot vår
langsiktige ambisjon om å etablere Gresvig som norgesledende innen sport, sier
Lindberg.
Nordisk samarbeide
Den nye strategien til Gresvig
inkluderer også et tettere samarbeid med Intersport International innenfor
flere forretningsaspekter som omnikanalsalg, logistikk og lojalitetsprogram. I
tillegg legges det opp til et tettere nordisk samarbeid.
– De nordiske landene er viktige
for Intersport International. Vi er svært glade for å kunne styrke og utvide
vårt mangeårige forhold til Gresvig i Norge, basert på vår Intersport 2.0
konsernstrategi, som inkluderer sentrale satsinger som detaljhandel i flere
kanaler, nytt butikkonsept, implementering av kategoriledelse og forsterking av
egne merkevarer, sier Steve Evers, administrerende direktør i Intersport
International.
– Vi gleder
oss til å samarbeide med Gresvig i dette strategiske og kommersielle
partnerskapet, og til å tilby mer og enda bedre sportsutstyr til det norske
folk, legger Evers til.
Om Gresvig
Gresvig ble grunnlagt i 1901 og
er en ledende sportsforhandler i Norge. Gresvig driver mer enn 220 butikker
over hele landet med en butikkomsetning på 4,2 milliarder kroner i 2018.
Omtrent halvparten av butikkene er egeneide og den andre halvparten drives på
franchisebasis. Selskapet har hovedkontor i Oslo.
Om Intersport
Med en
butikkomsetning på 11,6 milliarder euro i 2018 og mer enn 5 500 tilknyttede
butikker i 43 land, er Intersport verdens ledende forhandler av sportsutstyr.
Siden starten i 1968 har Intersport vokst til å bli en vertikal
detaljhandelsorganisasjon og en global omnikanal-spesialist som samhandler med
forbrukere i butikk og på nett døgnet rundt. Selskapet har hovedkontor i Bern i
Sveits.