Godt børs-år for sportsbransjen

Publisert: 19.02.2016 Forfatter: SPORT
Godt børs-år for sportsbransjen
STØRST: Nike er fortsatt størst av sportsbransjens aktører på verdens børser. ILLUSTRASJONSFOTO

De børsnoterte sportsselskapene gjorde det klart bedre enn aksjemarkedet i snitt i fjor med en økning på hele 22,7 prosent. Best gjorde de europeiske selskapene det.

Sporting Goods Intelligence (SGI) har summert børsåret 2015 for sportsbransjen med en total økning på 22,7 prosent. Markedet har gått opp med hele 39,0 prosent, delvis på grunn av en økning i dollarskursen, men også som en effekt av et svært godt år for mange europeiske selskap som adidas Group (+53,2 prosent), JD Sports Fashion (+53,2 prosent) og svenske Thule (+104,9 prosent).

adidas tok igjen Under Armour

adidas Group gjeninntok dessuten sin plass som fjerde største sportsselskap på børsen ved å ta igjen Under Armour, som i fjor bare økte med 20,4 prosent.
Klart störst er fortsatt Nike som etter en økning på 33,7 prosent av sin børsverdi og Nike står snart for en tredel av sportsbørsens totale verdi, tilsvarerende 952 milliarder kroner. Neststørst er Luxottica, som blant annet eier Oakley (+20,5 prosent), og som har passert VT Corporation (minus 17,4 prosent). XXL økte med 33,6 prosent og har etter to år på børsen en verdi på 13,1 milliarder kroner.

Kalender

Annonse