Globetrotter-oppkjøp fikk konsekvenser
Publisert: 07.10.2015
Forfatter: Moten Dahl
KOSTET: Oppkjøpet av Globetrotter i Tyskland kostet mye for Fenix Outdoor Group International, viser kvartalstall.
Som følge av oppkjøpet og påfølgende omstrukturering av Globetrotter i Tyskland, ble Fenix Outdoor Internationals økonomi hardt rammet andre kvartal.
Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som melder at restruktureringen av oppkjøpte Globetrotter som rammet Fenix Outdoor Internation hardt. På den annen side har omsetningen av gruppens merkevarer og forhandler-ledd utenfor Tyskland vært så bra at den såkalte operasjonelle profitten økte i andre kvartal – hvis man da ser bort fra omstruktureringskostnadene.
Omsetningen økte
På bakgrunn av Globetrotter-oppkjøpet har gruppens forhandlersalg økt fra 14,2 millioner Euro til 66 millioner Euro i andre kvartal i år. Men forhandler-delen av gruppen førte likevel til et såkalt operativt tap på 7,2 millioner Euro mot 1,2 millioner Euro samme periode året før.
For første halvår i år endte salget ut fra gruppens internasjonale butikker på 117,7 millioner Euro. Det er en solid økning fra 27 millioner året før. Årsaken til den store økningen er oppkjøpet av Globetrotter som genererte en omsetning på 88,4 millioner.
For hele gruppen totalt sett i andre kvartal ble det et operasjonelt tap på 3,1 millioner Euro, mens det var et overskudd på 0,7 millioner Euro tilvarende kvartal i2014.
Norden
Omsetningen av gruppens egne merker – Fjällräven, Hanwag, Tierra, Primus og Brunton – og hadd en økning første halvår i år på 9,4 prosent i de nordiske landene. Omsetningen her endte på 13,9 millioner Euro – og da er Sverige holdt utenfor. Her var det en økning på 31,4 prosent til 6,7 millioner Euro.