Fullt hus på sportsbransjedagen
Publisert: 28.05.2019
Nærmere 100 bransjefolk var samlet 27. mai for å få med seg sportsbransjedagens foredrag.
Årets sportsbransjedag gikk av stabelen 27. mai og de nærmere 100 fremmøtte fikk med seg seks inspirerende og nyttige foredrag med superaktuelt innhold.
I en detaljhandelsverden som er i voldsom endring, er det
viktig å forstå hva endringene består i. Har man ikke denne forståelsen, er det
umulig å tilpasse seg det nye markedet og de nye salgskanalene.
-Jeg synes vi traff godt med temaer, der vi tvistet dagen
med forelesere med tung faglig forankring mot forelesere som kom med konkrete
tips og triks om hva forbrukerne er opptatt av og hvordan man skal nå dem.
Deltagerne under Sportsbransjedagen 2019 fikk presentert relevante
problemstillinger som må til i endringsprosessen alle må ta stilling til, sier
Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk sportsbransjeforening.
Han hadde all grunn til å være godt fornøyd med det
imponerende stjernegalleri som kom for å dele sin innsikt.
Lars Haartveit,
direktør og sjefsøkonom i Virke, startet med å gi oss et makroøkonomisk
perspektiv på konjunkturer Lars E. Haartveit i Virke.og trender som har betydning for sportsbransjen.
Viktige tall og parametere, men han minnet oss på at handel er handel, uansett
hvor og i hvilken salgskanal den foregår.
Yngve Fjell som
leder Customer Experience & design i KPMG snakket om teknologiens betydning
og utvikling for handels- og kundeopplevelser. Han ga oss detaljhandelstrendene
i 2019, og snakket om hva som får oss til å dra kortet. Skal vi lykkes må vi
bli kjent med de viktigste kundene våre, den komplekse, multi-dimensjonelle
forbrukeren.
Silje Pauline
Bjølverud og Sara Flaaen Licius i Insp satte oss inn i generasjon Z sin hverdag og hvordan vi når frem til de
unge på sosiale medier. De lever med telefonen i hånden, jager likes og
forventer umiddelbar respons på «alt». Vildu nå generasjon Z må du gi de en
troverdig historie i insta-vennlige omgivelser.
Peder Inge Furseth,
Professor ved BI ga oss en innføring i hvordan vi best legger til rette for
innovasjon i Peder Inge Furseth,
Professor ved BIsportsbransjen. Han forklarte hvorfor innovasjonskapasitet alene
ikke er nok, vi trenger innovasjonsevne. Så ga han oss en rask innføring i
ulike strategier som kan være smarte verktøy på veien videre.
Morten Dienhoff
Eriksen, partner i Human Effect as og vår faste spaltist i magasinet SPORT, ga oss innføring i den gode endringsprosessen.
Elisabeth Bekken
Vikanes, Fagansvarlig sosiale medier i Oculos avsluttet bransjedagen med å
fortelle oss hvordan vi optimaliserer kundereisen i digitale- og sosiale medier
i endring. Elisabeth loste oss gjennom statistikkverktøy, markedsføringstriks-
og tips, hvordan nå de ulike målgruppene, oppfølging av kunder før, under og
etter kjøp. Med praktiske eksempler viste hun at flere av oss har en liten vei
å gå før vi yter optimal kundeservice på nettet, uansett kanal. Hvis ikke vi er
«på», så bør vi la det være.