XXL-sjefen forlater toppjobben
Publisert: 24.10.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
XXL-sjef Fredrik Steenbuch sier han har vært umotivert lenge, 1. desember avløser Ulf Bjerknes. Foto: Birgitte Skjeven.
I mer enn 11 år har Fredrik Steenbuch ledet XXL. Nå er det slutt. Ulf Bjerknes overtar ledertrøya etter drøye 8 måneder som driftsdirektør i selskapet.
Nyheten om toppsjefbyttet ble sluppet under resultatpresentasjonen for XXL på Alnabru onsdag morgen.
-Det føles ikke godt å forlate selskapets ledelse med
dagens børskurs, sier Steenbuch.
Toppsjefbytte i XXL kom etter en periode med svake
resultater, men dette var ingen hastebeslutning for Steenbuch.
-Jeg har bygget butikk-kjede
i 25 år, vært CEO i XXL i 11 år, det er nok. Jeg har ikke lenger
motivasjon, sier Steenbuch.
XXL-gründer og styreformann Øivind Tidemandsen var
tilstede under presentasjonen, og bekrefter at det ikke ligger noen dramatikk i
lederskiftet.
-Dette er et planlagt skifte. Da Ulf Bjerknes kom inn som
operativ leder, hadde Fredrik Steenbuch denne løsningen i tankene, forteller
han til Dagens Næringsliv.
Ulf Bjerknes er lederen som skal føre selskapet videre
inn i fremtiden. Bjerknes har lang erfaring fra produsentsiden av bransjen, som
blant annet adm. dir. i Rottefella og Swix Sport. Siden 1. februar har han
sittet i ledergruppen i XXL som driftsdirektør.
Les også:
Ulf Bjerknes til XXL
Ikke plass til alle
Det er flere som har
forlatt ledergruppen i løpet av det siste året. Men Steenbuch forteller at ingen
er bedt om å gå. Selv vil han fortsette i XXL, men med forretningsutvikling på
siden av ledergruppen.
-for 10 år siden var det
hovedsakelig butikker som konkurrerte med butikker. Nå er det nye online-butikker
som konkurrerer om de samme kundene, i tillegg til butikkenes egne online kanaler.
Markedet er stort sett det samme, det er ikke plass til alle lenger, spår han.
– XXL er ingen racerbil lenger
Steenbuch har vært med på en
reise i XXL fra det var seks butikker i Norge. Nå er selskapet børsnotert og
etablert i alle kanaler og med varehus i Sverige, Finland, Danmark, Østerrike
og Norge.
Selskapet
fortsetter å vokse og har store ambisjoner for de neste 5 årene, og
forventningene er store til vekst på nett. Dette kan bety at de må stenge
fysiske butikker i årene som kommer.
– XXL er ingen racerbil lenger, derfor trenger vi
ikke like mange racerbilfører, men vi trenger astronauter.
Steenbuch
har vært med lenge nok til ikke å bli bekymret over de dramatiske endringene i
bransjen.
–
Alt som går opp, må også komme ned og motsatt. Vi vil klare oss gjennom denne
retail-orkanen som «The last man standing».
Fallende resultat
Resultatene for XXL var på nivå med forventningene
til analytikerne.
Konsernet fikk et svakere resultat med et fall fra
252 til 190 millioner som følge av lavere leverandørbonuser og en svak sommer.
Veksten var totalt på fire prosent, men XXL fikk
en negativ sammenlignbar vekst på seks prosent.
– Den sammenlignbare veksten er ikke
tilfredsstillende. Nedgangen er drevet av markedet og en svak sommer, ikke av
våre operasjonelle prestasjoner, sa Steenbuch.
Han trøster seg med at marginen fra hurtigvoksende
e-handel er bedre enn de andre markedene. Han viser også at kostnadsgrep har
gitt effekt selv om det påvirket topplinjen på kort sikt.