Fortsatt kraftig vekst for sportsbransjen

Publisert: 13.11.2015 Forfatter: Morten Dahl
FORTSATT BRA VEKST: Omsetningen ut av norske sportsbutikker fortsetter å øke, og i andre kvartal var økningen på 6,7 prosent. Sport 1 var en av de kjedene som hadde størst økning. FOTO: MORTEN DAHL

Kraftig økning i fritidsklær, sko, regntøy og turutstyr ga sportsbransjen en vekst på hele 6,7 prosent i tredje kvartal. Også el-sykkelsalget og løpeutstyr vokser kraftig.

Til tross for dårlig vær i sommer, har nordmenn strømmet til sportsbutikkene for å kjøpe sportsutstyr.
- På årets ni første måneder har bransjen en samlet vekst på hele 7,5 prosent. Dette er mer enn vi hadde forventet og vi er selvsagt veldig godt fornøyd, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS. 
FORNØYD: Adm. dir. i Sportsbransjen AS, Bård Kristiansen, er fornøyd med veksten i bransjen i tredje kvartal. FOTO: MORTEN DAHL

Sammenliknet med fjoråret, øker omsetningen i tredje kvartal med 6,7 prosent, og total omsetning gjennom årets ni første måneder er på 9,1 milliarder kroner. Sportsbransjen AS representerer ca. 90 prosent av sportskjedene og -leverandørene i Norge.

SPORT sitter ikke på de enkelte kjedenes kvartalstall, så vi henvendte oss til alle kjedelederne og fikk tilbakemelding fra XXL, Sport 1, Stadion og Coop.

 

13 prosent økning for Sport 1

Sport 1 var en av kjedene med størst vekst i tredje kvartal. Økningen var på hele 13 prosent.

- Dette er noe vi er veldig godt fornøyd med, og særlig i juli og september var salget ut av våre butikker særdeles godt. Vi har merket at flere turister har handlet i våre destinasjonsbutikker på grunn av den svekkede norske krona, sier kjedeleder Ole Henrik Skirstad. Han er nok kanskje ennå mer fornøyd med at den organiske veksten ble også tosifret. Han sier at det har vært en vekst på sykkel i høst, selv om mange Sport 1-butikker i likhet med mange andre har gått tom for el-sykler.

- Grunnet dårlig vær i juli ble det solgt mer jakker, bukser osv som er dyrere enn shortser og tskjorter. Det vi har sett i høst er at kundene kjøper dyrere varer, og at Nord-Norge og Østlandet har gjort det bedre enn snittet, sier han. Sport 1 har hatt en økning på 11,7 prosent de første ni månedene i år.

En annen kjede som også gjør det skarpt er Stadion, som økte omsetningen tredje kvartal i år med 11,4 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor. Det er utvikling kjedeleder Gisle J. Daviknes er fornøyd med.

 

XXL ikke fornøyd med tredje-kvartal

XXL har lenge vært drivkraften i norsk sportsbransje, men deres vekst i tredje kvartal i Norge ble på «bare» 3,7 prosent. Kjededirektør Anders Fjeld sier at de ikke er fornøyd med den veksten, og forklarer det med at de ikke åpnet noen nye varehus i Norge i løpet av perioden.

- I tillegg var tilsvarende kvartal de to foregående årene svært sterke med vekst på henholdsvis 19,7 og 19,8, som var vesentlig bedre enn bransjen for øvrig, sier Fjeld, som legger til at XXL også gikk tom for el-sykler tidlig og tapte dermed omsetning på sykkelsektoren.

- En vekst uten nyåpninger og på historisk høy vekst tidligere er bra, men vi kjeper hele tiden med å slå markedsveksten, sier Fjeld.

Kjedelederne vi har vært i kontakt med sier at mange varegrupper har solgt bra i tredje kvartal. Det gjelder spesielt for turer og aktivitet ute generelt, men også sykkel.

Årstein Skjøldsvik i Coop er ikke like godt fornøyd med tredje kvartal som de andre. Coops omsetning ble omtrening som tredje kvartal året før.

- Hva tror du er årsaken til at Coop ikke gjorde det bedre i dette kvartalet i år?

- Det er flere årsaker til det, men sommertemperaturer i august og delvis september var ikke bra for vår del. Vi merket det spesielt på barne-kategorien, sier Skjøldsvik. Han tror at den flotte og varme høsten har ført til at sykkel-kategorien med el-sykkelens utvikling friskt i minne, har vært utslagsgivende for gode veksten i bransjen totalt sett.

- Videre er det ingen tvil om at løp og trening også har økt, sier han

 

Nedgangstider

Til tross for at det er nedgangstider i Norge, øker salget av sportsutstyr kraftig. Det samme skjedde i forrige gang det var nedgangstider i Norge. I forbindelsen med finanskrisen i 2008-2010 økte omsetningen i sportsbransjen med 7-10 prosent hvert år. Kristiansen tror at dette skyldes at nordmenn skifter vaner når det butter litt i lommeboka.

- Det kan virke som om flere nordmenn velger Norge som turistmål når det er nedgangstider. I stedet for å bruke mye penger på dyre sydenturer, velger de turer i norsk natur. Da trenger man også noe klær og utstyr til turen. Andre kutter kanskje i dyre luksusvarer, men unner seg i stedet noe sportsutstyr.  Forskere hevder også at folk velger en sunnere livsstil når det er nedgangstider. Folk drikker mindre, røyker mindre, spiser sunnere og trener mer. I sum gjør dette at sportsbransjen reagerer motsyklisk i dårlige tider, og faktisk øker omsetningen når de fleste andre piler peker nedover, sier Kristiansen.

Kalender

Annonse