Et spark i rumpa for Norrøna

Publisert: 05.11.2015 Forfatter: SPORT
Et spark i rumpa for Norrøna
GRØNN DRØM: – Norsk sports- og friluftsbransje kan bli verdensmester på bærekraft, sier KnutBang, rådgiver i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). (Foto: Andreas BirgerJohansen / DOGA)

Trening og utendørsliv er blitt noe av det mest trendy du kan gjøre, og nordmenn kjøper sportsutstyr for mer enn 13 milliarder kroner årlig. Kan vi stole på at turtøyet og fjellskoene ikke skader naturen eller vår egen helse?

– Lever du av å selge natur- og fritidsopplevelser til folk, bør du være temmelig opptatt av å  verne både miljø og mennesker. Slik er det ikke i dag. Mange produsenter sover i timen, mens andre sitter på hver sin tue og sysler med kompliserte bærekraftspørsmål alene, sier Knut Bang, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). 
I Norge har sølvsaken til Norrøna fått stor oppmerksomhet den siste tiden. Bang mener denne  saken demonstrerer hvor komplisert og vanskelig det er å dekke seg 100 prosent på alle områder innen helse, miljø og samfunnsansvar. 
– Norrøna regnes faktisk som blant de aller flinkeste på bærekraft i bransjen, mener han.

 

– Et spark i rumpa
Jørgen Jørgensen, administrerende direktør i Norrøna, tar de siste ukers støy med fatning. Han medgir at alle tilbakemeldingene fra kundene var et spark i rumpa.
– Vi gikk igjennom all dokumentasjon på behandling med sølvsalt en gang til. Vi vurderte forholdet mellom sølv og mulig utvikling av antibakteriell resistens på nytt, og dette utløste føre-var-prinsippet hos oss. Derfor vil vi nå fjerne sølvbehandling fra de aktuelle plaggene fra høsten 2016, som er tidligste mulighet, sier Jørgensen.

 

Lanserer innovasjonssamarbeid

Knut Bang i DOGA mener de norske aktørene i sports- og friluftsbransjen har mye å lære avhverandre – og av fagmiljøer internasjonalt. Derfor arrangerer DOGA 17.november seminaret «Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen» i Oslo. Seminarets mål er å være en dialogkonferanse som tar opp kjente og ukjente problemer og utfordringer som særlig sports-, tekstil- og klesbransjen står overfor. Noen av verdens ledende kapasiteter på bærekraft deltar på seminaret, blant andre Alan Atkisson, Paul Dillinger fra Levi’s og Vincent Stanley fra Patagonia.

Kalender

Annonse