En bransje med oppdrift

Publisert: 22.01.2020 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
En bransje med oppdrift
BRANSJETREFF. 19. og 20. januar var det duket for Norspomesse på Hellerudsletta. Både innkjøpere, butikkansatte og leverandører kunne boltre seg i nyheter på denne mest effektive og rasjonelle markedsplassen for norsk sportsbransje.

Norspomessen vinteren 2020 er over, og norsk sportsbransje leverte nok en gang et imponerende utvalg fristende nyheter. Tallene fra messen er ikke klare, men mye tyder på at besøkstallet er omtrent som i fjor. Det viktigste er tross alt om de besøkende er bra for businessen.

Elefanten i rommet var bekymringen for hvordan kjedenes utfordringer vil påvirke leverandører og produsenters vilkår. Mange forventer en viss korreksjon i markedet, uten at noen vil stå frem å spå hvilken form den vil ta. Men stemningsrapporten etter to fulle messedager viser at uroen motiverer til kamp og nytenkning i en bransje som er vant til hard konkurranse. 

Trond Evald Hansen daglig leder i Norspo as, møtte TV2 som dessverre var mest opptatt av å snakke om hvilken påvirkning den grønne vinteren har på skisalget.

Gull i gode forberedelser

Mange av utstillerne stilte med nesten fulle avtalebøker, mens noen stilte med blanke ark. Derfor vil besøkstallene på standene variere, forventningene var jo også svært ulike. Men innkjøpere som tok veien til Hellerudsletta kunne som vanlig treffe de store driverne som blant andre Helly Hansen, Brav, Bergans og Active Brands, men også noen nye leverandører med spennende produkter av typen som kan skille butikkopplevelsen fra nettshopping. 

Her er et tilbakeblikk fra Norspomessen vinter 2020

Petter Northug var på plass på standen til Brand Assist på mandagen for å vise frem den nye kleskolleksjonen Northug.

Eilen Odland daglig leder for MX Sport Nærbø, var innom Bjørn Rune Hansen, daglig leder i Didriksons Norge as, for å få på plass utvalget til neste vinter.

Sjur Mørdre fra XC Sport demonstrer hvordan du kan feste skiene uten å ta av deg sekken, en nyhet fra produsenten Gregory.

 

Bjørn Paulsen viser frem Nordicas nye HF hos Ramo.

Fenix Outdoor stilte med en bred Fjällräven-kolleksjon.

Fullt av friske nyheter hos Active Brands. Mer enn kun rødt, hvitt og blått hos Dæhlie. Johaug og Kari Traa med hver sine tydelige profiler og Bula som har truffet godt med sin upretensiøse stil til gutta.