El-sykkel – transport og ikke trening

Publisert: 15.06.2015 Forfatter: Rolf Backsæther
El-sykkel – transport og ikke trening
TRANSPORT: I Norge er det vanlig å bruke sykkelen først og fremst til trening, men el-sykkelen utfordrer denne holdningen. For ellers i Europa brukes sykkel mer til transport, og det er her el-sykkelens fordeler kommer inn. ILLUSTRASJONSFOTO

El-sykkelentusiaster, politikere og sykkelbransjen møttes i april til frokostmøte om el-sykkelens framtid i Norge og Europa. - Sportsbransjen må ikke ødelegge markedet med billigtilbud og dårlig kvalitet. I så fall må de erstattes med andre som kan selge transport til prisen den er verd.

Det sa Hans Håvard Kvisle fra EVO elsykler på møtet. Kvisle er ikke i tvil. Det er kvalitet som skal selge el-syklene, ikke pris.
- Utfordringen nå er ikke lenger distribusjon. Flere av de store sportskjedene har tatt inn el-sykler, så her skjer det mye. Men sportsbransjen må ikke ødelegge markedet med billigtilbud og dårlig kvalitet. I så fall må de erstattes med andre som kan selge transport til prisen den er verd, uttalte Kvisle.
Og så må vi ikke skamme oss over prisen. Vi må slutte å sammenligne el-sykkelen med vanlig sykkel og heller sammenligne med bil, mente Kvisle.
Han presenterte det norske el-sykkelmarkedet. Han viste til at stadig flere i sykkelbransjen viser interesse for el-sykkel og at potensialet er stort. Fra en forsiktig start i 2012 med cirka 3.000 solgte el-sykler i Norge, forventer Kvisle en økning til hele 60.000 sykler i 2018.
Han vil dog ikke at
myndighetene skal favorisere el-sykler slik de gjør med el-biler.

Ønsker ikke momsfritak

- I Norge går debatten høyt om vi skal gjøre med el-sykkel som vi har gjort med elbiler: Å fjerne avgiftene. Det sier vi nei takk til, uttalte Kvisle under frokostseminaret. Dette begrunner han med at den gang avgiften og fordelene på bil ble innført, så var dette produkter som var under utvikling og det var nybrottsarbeid. El-syklene derimot har vært på markedet lenge, mange anerkjente leverandører leverer godt utprøvde løsninger og produkter og derfor er avgiftskutt fra myndighetene nærmest en utopi å regne med at blir innført.
Han var for øvrig en av svært få fra sportsbransjen som deltok på et møte som flere sykkel-leverandører og –forhandlere burde vært med på.

El-sykkel - juks eller ikke-juks

Det kom fram på møtet at blant mange syklister i Norge ses det fortsatt på som «juks» å bruke el-sykkel. I motsetning til mange andre land brukes sykkel til trening framfor transport.
Hulda Trondstad i Syklistenes Landsforening mener at el-sykkelfokuset nå bør ligge på jobbsyklingen.
– El-sykkelen er det som kommer til å løse transportutfordringene i byene, fordi vi får bort bilene og får frem sykkelen. Mange kvier seg for å sykle på vanlig sykkel, å måtte ta med klesskifte, men med el-sykkelen slipper du det. Og ikke minst gir det tross alt frisk luft og en liten treningseffekt, uttalte Tronstad.

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 4 – som er ute nå.

Kalender

Annonse