Det er fortsatt god butikk i butikk
Publisert: 28.09.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Ekspertene er enige om at de fysiske butikkene blir viktigere og viktigere. Men skal man klare seg i konkurransen må man ha topp kompetanse og god kundeinnsikt.
Onsdag arrangerte bransjeorganisasjonen Virke sin årlige Handelskonferanse, der temaet var dagens utfordringer for norsk varehandel.
Handelen
gjennom utenlandske nettsteder og fysiske butikker øker kraftig, mens tallene
viser en svakere vekst i det norske markedet.
-Det er kjedene som vokser mest, men så skal det også
mindre til å komme på listen over bransjer som tjener mest. Det er blitt
tøffere for aktørene i alle bransjer, sier Virkes
rådgiver.
Virkes tall viser en gjennomsnittlig årlig vekst for
sportsbransjen på 6 prosent i løpet av de siste fire årene. Noe av årsaken
ligger i at bransjen har profitert på bransjeglidning og hentet inn
varekategorier som klær, sko, elektronikk, og leker i sitt sortiment. Men bare i løpet av det siste året har bransjen merket en hardere konkurranse og et betydelig
marginfall.
Overordnede tall fra Virke viser at de norske nettbutikkene har
hatt en vekst på 101 prosent fra 2011-2017, til sammenligning har de fysiske butikkene
kun hatt en vekst på 17 prosent i samme periode.
Ifølge nye tall fra betalingstjenesten DIBS, vil nordmenn handle
på nett for 144,8 milliarder kroner i løpet av 2018, og det er en økning i
netthandelen på 17 prosent fra i fjor. Men, rapporten viser også til at over
halvparten av handelen gå gjennom utenlandske nettbutikker.
Norrøna vokser
På konferansen ble Norrøna trukket frem som både en
vekstvinner og marginvinner, og eier og dagligleder Jørgen Jørgensen ble også
kåret til årets «Retail-leder».
Virke mener Norrøna skiller seg ut fordi de
produserer egne produkter og dermed har kontroll på kostnadsbildet. De har også
gjort tydelige valg og investert i teknologi som gjør at de selv forstår hvordan
de treffer kundene.
-Vi tror på en til en kommunikasjon med kunden, og
har investert mye i teknologi for å kunne måle at vi leverer det kundene vil ha,
forteller Jørgen Jørgensen.
Han mener veien å gå for Norrøna, er å bygge
kunnskap internt.
-Hverdagen er tøff for alle, men vi må tørre å ta
risk, prøve og feile, for å kunne skape vår egen suksess.
Les også: JØRGEN JØRGENSEN ÅRETS RETAILLEDER
Vær beredt
Det er mange som jobber hardt for å ruste seg mot de
teknologidrevne gigantene som puster de fleste bransjer i nakken.
Gründeren Are Traasdahl snakket om Amazons univers under
konferansen, om hvordan de holder kundene inne i sin verden. Han spår at Amazon
vil komme til Norge innen ett til fem år, men tror ikke det vil ta livet av retail. Han tror der imot at fysiske
butikker blir viktigere og viktigere hvis man har skikkelig kundeinnsikt.
Traasdahl tror Amazons logistikk og
kundebehandling vil kunne gi muligheter til mange, men han oppfordrer alle som
driver handel til ikke å sove i timen.
-Det viktigste er å bygge teknologi. Det er helt avgjørende
å få god kundeinnsikt om man skal henge med i konkurransen, forteller han.
Til de som vil være ekstra godt forberedt, er hans
beste råd å bygge et brukergrensesnitt basert på tale – det er fremtiden!
Les også: AMAZON ÅPNER FYSISK BUTIKK MED EGNE BESTSELGERE