Care of av PUMA og Amazon Fashion
Publisert: 30.09.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Det nye sporty motemerke Care Of, er et samarbeidsprosjekt mellom Amazon og Puma. Kolleksjonenes innhold og uttrykk er et resultat av analysert data fra kundenes vurderinger og shoppingvaner på Amazon.
Amazon Fashion og Puma har gått sammen om å skape et nytt "athleisure-merke". Den rykende ferske kolleksjonen som har fått navnet Care Of, er foreløpig kun tilgjengelig
i det europeiske markedet. Care Of omfatter blant
annet T-skjorter, yttertøy, leggings og joggesko, og prisene ligger på mellom 100
norske kroner for en T-skjorte opp til 600 kroner for en boblejakke, før frakt og toll. Konseptet er at kolleksjonen kun skal være tilgjengelig på Amazon. Puma er ansvarlig for å designe linjen, mens Amazon har ansvar for markedsføring og distribusjon.
Datadrevet designprosess
Kolleksjonen ble skapt ut fra innsamlet data fra vurderinger
og søk av Amazonshoppere.
Care of er en videreføring av Amazons kontinuerlige ambisjoner
om å kapre nye markedsandeler gjennom innovasjon. Tidligere i 2019 lanserte Amazon en egen ny gatemote-kolleksjon designet
av influensere på sosiale medier.
Hemmelig avtale
Care of vil ha sin egen logo, som ikke på noen måte kan
forveksles med Pumas spreke katt. Men Puma tar ansvar for designet av kolleksjonen, så styrer Amazon alt av markedsføring og distribusjon. Verken Amazon eller Puma har avslørt
de økonomiske- eller kontraktsmessige vilkårene for partnerskapet, men Puma har
uttalt at dette vil bidra til inntektene.
Kunden bestemmer
Den nye kolleksjonen ble skapt ut fra analyser av innsamlet
data av vurderinger og søkekriterier fra Amazon shoppere. Amazon fant at kundene
ofte søke etter produkter ved hjelp av begreper som "fit" eller "komfort",
i stedet for merkenavn.
John Boumphrey, sjefen for Amazon Fashion, forklarte at de snudde designprosessen på hodet ved å starte med hva kunden søker etter, for så å gå videre
bakover inn i produksjonsprosessen.
Når nye målgrupper
Puma avviser at Care Of vil kannibaliserer på deres eksisterende
virksomhet. De uttalte ved lansering at kolleksjonen at den er rettet mot en annen forbruker enn
den som de vanligvis når gjennom sine egne kanaler.