Butikkene økte med 5 prosent i fjor

Publisert: 04.03.2015 Forfatter: MORTEN DAHL
Butikkene økte med 5 prosent i fjor
SOLID ØKNING: Sportsbutikkene her i landet økte omsetningen med 5,2 prosent i 2015. Her er tallenes tale. ILLUSTRASJONSFOTO: MORTEN DAHL

Omsetningen for sportsbutikkene fortsetter å øke. I fjor ble det solgt sportsutstyr i Norge for mer enn 13 milliarder kroner, en økning på 5,2 prosent fra året før. XXL er fortsatt den som øker mest, men veksten er ikke like «overlegen» som tidligere.

I 2013 omsatte norske sportsbutikker for 12,4 milliarder kroner – i fjor var dette økt til 13,1 milliarder kroner – en økning på 5,2 prosent. Økningen kommer til tross for en noe treg start på fjoråret. Flere butikker meldte om rekordsalg av langrennsski på begynnelsen av 2105 som følge av kaldt vær og snøfall, som igjen betyr skiføre. Februar og mars har imidlertid hatt noe variabelt vær, så salget har nok stabilisert seg noe. Selv om skiføret lot vente på seg før jul i fjor, så merket man et solid salg av treningstøy, ullundertøy og jakker i fjerde kvartal. Også el-sykkel-salget tok seg virkelig opp i fjor, og flere leverandører hadde ikke nok av slike sykler på lager.

 

- Nordmenn har god råd

- Nordmenn har god råd, det er stor interesse for helse og trening generelt, og sterk konkurranse i bransjen gir lavere priser. Dette er nok tre viktigste faktorene for å forklare den høye omsetningen, sier adm. dir. i Sportsbransjen AS, Bård Kristiansen. Han sier at løping fortsatt står sterkt og joggesko og typiske løpetekstiler selger godt og at utstyr til hjemmetrening også har økt kraftig.

- Jeg tror fokuset på helse og trening fortsatt kommer til å være høyt. Aktørene i bransjen er flinke til å tilpasse seg folks ønsker, og med fortsatt sterk konkurranse forblir kunden den store vinneren, sier Kristiansen.

Økningen på 5,2 prosent er mer enn det både Virke og Sportsbransjen AS selv spådde ved inngangen til fjoråret.

 

XXL økte mest

Resultatet ble en økning for bransjen på 5,2 prosent. Ser vi på det enkelte kjedene i fjor så var det ikke overraskende XXL som hadde den største veksten på 15,9 prosent, og omsatte sportsutstyr for 3,3 milliarder kroner. XXL har nå 25,4 prosent av markedet, mens G-Sport/G-MAX har 22,7 prosent. Til sammen har Gresvig, inklusiv Intersport, 30,5 prosent markedsandel.

G-Sport/G-MAX vokste like mye som snittet i fjor – med andre ord 5,2 prosent, og omsatte dermed for 2,9 milliarder kroner. Intersport fortsetter imidlertid å tape markedsandeler og har nå en andel på 7,9 prosent mot 9,7 prosent i 2013. Kjedens tilbakegang i fjor var på hele minus 14,8 prosent.

Stadion er den kjeden som vokser nestbest, ifølge de innrapporterte tallene til Sportsbransjen AS. Økningen i fjor var på 10,1 prosent og omsetningen endte dermed på 886,3 millioner kroner. Sport 1 øker også, men «bare» med 5 prosent, men er fortsatt den tredjestørste kjeden, mens Coop øker med 0,7 prosent. MX-Sport er den andre kjeden som kan notere seg for en tilbakegang i fjor med 2,6 prosent.

 

Fått nye butikker

Kjedeleder for Stadion, Gisle J. Daviknes, sier at han er meget fornøyd med omsetningsveksten på 10,1 prosent i fjor, og at kjeden nå har passert MX-Sport i omsetning.

- Hva tror du er årsaken til at dere vokser så mye mer enn bransjesnittet på 5,2 prosent?

- Det er flere årsaker til dette. Vi har fått nye butikker inn i kjeden – i fjor seks nye butikker – mange av dem fra andre kjeder. I tillegg ser det ut til at vi har hatt mindre frafall av butikker enn de andre kjedene, pluss at jeg også tror vårt konsept, som ligger på den andre skalaen av XXL, klarer seg godt i konkurransen mot stormarkedskonseptene, svarer Daviknes.

Han legger til at varer ut fra det nye kjede-lageret i Moss, viser en økning på 40 prosent så langt i år sammenliknet med samme periode i fjor.

- Vi ser meget positivt på utviklingen så langt i år, sier Daviknes.

Kalender

Annonse