Butikken er ikke et prøverom

Publisert: 05.05.2015 Forfatter: Morten Dahl
Butikken er ikke et prøverom
IKKE PRØVEROM: Det har vært vanlig å tro at norske butikker kun er blitt brukt som prøverom for kunder som senere går hjem og handler varene de har prøvd på nett. Det stemmer ikke: Nordmenn sjekker først på nett før de går i butikk og handler. FOTO: SPORT

Halvparten av nordmennene sjekker på nettet først før de går i butikken og handler. Det viser en ny rapport om e-handelsvaner i Norden. Nordmenn er de som handler mest på nett, og handler også mest fra utenlandske nettbutikker i Norden, viser undersøkelsen videre.

Det er PostNord som har sett nærmere på internett-handelen i de nordiske landene for 2014. Norge skiller seg ut på flere områder. Blant annet opplyser nordmenn at de e-handlet varer for 32 milliarder kroner i 2014. Dette er det høyeste gjennomsnittstallet for personer i alle de nordiske landene. Nordmenn viser seg også å handle for mer enn danskene sammenlagt, selv om befolkningen er mindre. Bare Sverige handler for totalt sett for høyere verdi enn Norge, viser undersøkelsen.

 

Handler mest på nett i Norden

Nordmenn er altså det folkeslaget som bruker internett mest til handel i Norden. Blant annet viser det seg at 62 prosent av oss handler varer på nettet minst en gang hvert kvartal, mens 36 prosent oppgir at de har handlet varer på nettet minst en gang i måneden.

Også med hensyn til handel fra utlandet skiller Norge seg ut. Det er bare svenskene som oppgir å handle like mye som nordmenn fra utenlandske nettsider. I undersøkelsen går det fram at nordmenn e-handlet for 10,3 milliarder kroner fra utlandet – noe som er like mye som svenskene.  Det betyr at utenlandshandelen på nettet utgjorde 33 prosent av den totale e-handelen i Norge. I snitt internett-handlet 57 prosent av nordmennene varer fra utlandet hvert kvartal i fjor, og det er primært klær og sko, tett fulgt av hjemmeelektronikk og bøker, som topper listen over e-handel fra utlandet. Storbritannia og USA er de mest populære landene å handle på nett fra, men også Kina, Sverige og Tyskland peker seg ut.

 

Butikken ikke et prøverom

Det har vært vanlig å tro at fysiske butikker ofte kan bli et prøverom for forbrukerne før de går hjem og handler produktet de har prøvd på nettet. Men slik er ikke virkeligheten, skal vi tro undersøkelsen.

Det viser seg nemlig annenhver e-handelsforbruker i Norge i løpet av de siste tre månedene av 2014, gjorde sine undersøkelser på nettet før de handlet fysisk i butikk – og dette var mest vanlig ved innkjøp av hjemmeelektronikk. Undersøkelsen viser at det ikke er dermed ikke er så vanlig å bruke de fysiske butikkene som prøverom. Det var bare 11 prosent av de spurte i Norge som først var i butikken for å prøve produktet og kjøpe det på nettet senere.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 3 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse