- Bør ligge på tilsvarende moms-fritak

Publisert: 16.12.2015 Forfatter: Eirik Arnesen
- Bør ligge på tilsvarende moms-fritak
SUBSIDIERING: Oslo skal bli en sykkelby, og i en ny støtteordning vil Oslo-folk få refundert mellom 10-30 prosent av kjøpesummen om de handler el-sykkel. En slik subsidieringsordning i Oslo vil bidra ytterligere til at flere velger å sykle, mener bransje-aktører. FOTO: STIANS SPORT

Oslo kommune står foran en historisk satsing på el-sykkel. Det omfatter blant annet støtteordning på inntil 30 prosent av kjøpesummen. Ordningen skal i gang allerede i januar neste år. Sentrale aktører i bransjen mener at subsidieringen bør være den samme som momsfritak for denne typen sykkel.

Samferdsel, miljø og sykkel var sentrale temaer i høstens kommunevalgkamp i hovedstaden. I sin byrådserklæring kom den nye rødgrønne byregjeringen med offensive signaler om en ”ny” sykkelvår i hovedstaden. Flere og bedre sykkelveier skal bygges i rekordfart (60 km i inneværende periode) og støtteordning for kjøp av el-sykkel er de viktigste områdene som prioriteres. Oslo skal rett og slett bli en sykkelby. Målet er at 25 prosent av de daglige reisene skal skje på sykkel innen 2025, heter det i erklæringen. 
Norsk Elbilforening, Syklistenes Landsforening, Transport Økonomisk Institutt, EvoElsykler og Stians Sport har sendt det nye byrådet en skisse for en støtteordning. Det pekes på tre hovedelementer som viktig for å lykkes: a) raskt oppstart, b) enkel utforming og c) en støtte på 10-30 prosent av kjøpesummen.
SYKLEDE KILOMETER: Oslo Sportslagerets daglig leder, Anders Baardseth, mener det kunne vært spennende med en modell hvor den økonomiske støtten var knyttet til faktisk kjørte kilometer. Han tror at da ville flere blitt stimulert til å sykle mer. FOTO: MORTEN DAHL

 

Refusjon og egen tranportordning

Det er altså i skrivende stund ikke klart hvordan støtteordningen vil se ut, men i sitt forslag til byrået blir det pekt på at ordningen må bli så ubyråkratisk som mulig. De foreslår blant annet:

  • Støtte kan mottas av én person for én sykkel, og vedkommende må dokumentere Oslo-adresse.

  • Kjøperen må søke refusjon, ved gyldig kvittering og rammenummer

  • El-sykkelen kan kjøpes hvor som helst i landet, og det registreres et sentralt register for importører og forhandlere.

  • Et samarbeid med Falck sykkelregister vurderes for å etablere en database over godkjente merker. Dette skal også sikre en viss kvalitet på det som selges.

  • Det vurderes et ev eget støtteordning for transportsykler. Årsaken er at disse er forholdsvis kostbare, og har et forholdsmessig mindre marked.

 

Enklest med momsfritak
– Alt som kan bidra til å få ned prisen er positivt. El-sykler er tross alt ganske dyre. De blir ikke – på grunn av dollarkursen og annet – rimeligere neste år. Vi er positive til en støtteordning, og kanskje det enkleste ville være momsfritak på el-sykler. Det er Anders Baardseth, daglig leder hos Oslo Sportslager, som sier dette. Han understreker at han foreløpig vet for lite om ordningen, men ser at stadig nye grupper vurderer el-sykkel.

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 8 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse