Åpner Anton Sport Outlet i Oslo Sentrum
Publisert: 18.10.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Folk trosset vær og vind for å sikre seg noen av godbitene på åpningsdagen til den nye Anton Sport Outleten i Oslo sentrum.
Like før kl. 10.00 onsdag morgen, sto det kø fra Torggata 5 til Youngstorget da Anton Sport åpnet sin egen Outlet-butikk i Oslo sentrum.
En av de første over dørstokken var kjøpesenterkongen Olav
Thon, som leier ut det 800 kvadratmeter store lokalet til MOBO Sportsholing.
-Det er alltid spennende å se hvor mange som kommer på
butikkåpninger, men dette overgikk våre forventninger, sier Morten Borgersen,
daglig leder i Anton Sport.
Olav Thon kom med gave og lykkeønskninger
til Morten Borgersen, daglig leder i Anton Sport. I bakgrunnen står
Ole-Henrik Skirstad, daglig leder i Sport 1 Gruppen.Kundene fortsatte å strømme til utover formiddagen, og bare
en halv time etter åpningen måtte butikkansatte kle av en utstilling for å
levere ut siste eksemplar av en forhåndsannonsert vare.
Ingen kursendring
Mange i bransjen er overrasket over at Anton Sport vil bruke
butikknavnet sitt i outlet-sammenheng. Men Morten Borgersen har stor tro på
konseptet selv om han tror at det blir med denne ene.
-For oss er dette først og fremst for å styrke profilen i de
andre butikkene. Outleten skal se ut som en Anton-butikk, og være en fullsortiments
sportsbutikk, men den skal fylles med rester fra egne lagre og butikker, sier
Borgersen.
Ole-Henrik Skirstad, daglig leder i Sport 1 Gruppen, er også
tydelig på at de ikke har utviklet noe outletkonsept.
-Anton ligger på 450 millioner i omsetning i byen her, så
det er klart at vi har litt rester og ta av. I tillegg sitter jo vi i Sport 1
med en omsetning over lager på 1 milliard, så vi har varer, det er ingen krise
med det, forteller Skirstad.
Morten Borgersen avviser at outleten vil konkurrere med egne
Anton Sport-butikker, han mener tvert imot at det er en lettelse for mange.
-Det er stor jubel i de andre Anton-butikkene. Nå har vi
tømt dem for gamle varer til en verdi av 6 millioner like før de kommer inn i
et sesongskifte. Nå kan de jobbe med bare nye varer, slippe å pakke opp gamle
esker, for det er ikke alltid så motiverende.
Et halvt år bak
Konseptet i Anton-outleten er at merkevarene ligger 6-12
måneder bak de andre butikkene. Og skulle det være huller i sortimentet så vil
de kjøpe inn varepartier av andre modeller av de samme merkene de ordinære
butikkene selger.
- Mange leverandører synes det er fint å få
overskuddsmerkevarer ut gjennom Anton-butikkene, men outlet er ikke
nødvendigvis noe alle leverandørene jubler av. Men, de fleste driver jo
outleter selv, så det er vanskelig å argumentere godt mot oss, forteller
Borgersen.
Butikken er på i underkant av 800 kvadratmeter og vil ha 6
fast ansatte, men samme krav til service som de andre butikkene.
-jeg pleier å være god på å beregne omsetningen, men denne
gangen har jeg ingen ide. Det kan være 20 eller 40 millioner kroner, vi aner
ikke, sier Morten Borgersen.