Amer Sports med ny salgsorganisasjon
Publisert: 07.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Norske Peter von der Fehr tiltrer som Head of Nordics for Amer Sports etter omfattende endringer i salgsorganisasjonen.
Amer Sports rigger om salgsorganisasjonen, hensikten er at de ulike merkevarene skal komme nærmere kundene og forbrukerne sine. En ny forretningsmodell «brand-direct» er lansert, endringene skal gjelde hele gruppens globale salgsorganisasjon, ikke bare den norske.
Hver merkevare under Amer Sports; Salomon, Atomic, Arc’teryx,
Peak Performance, Suunto, Wilson, og Precor – vil få sin egen salgstruktur.
-Vi ønsker at merkevarene våre skal komme enda nærmere
forbrukeren, og for å tilrettelegge for dette ser vi et behov for å endre
salgsorganisasjonen vår fra en portefølje struktur, der flere av oss jobber på
tvers av merkevarene og alle kategoriene vi representerer, til en modell der vi
har en salgsorganisasjon per merkevare. Dette er en endring vi gjør globalt,
ikke bare i Norge, sier den nye lederen for Amer Sports Norden, Peter von der
Fehr.
Marked i endring
Flere av Amer Sports merkevarer er globale sportsmerker som
presterer i verdensklasse. Selskapet ser behov for å endre struktur i takt med
endringene i markedet.
- Samtidig som vi har hatt en fantastisk reise de siste
årene så ser vi nå, på lik linje med veldig mange andre, at markedet og
forventningene til forbrukeren fortsetter å endre seg raskere enn noen gang
før. Vi ønsker å svare på disse endringene raskere, imøtekomme forventningene
til forbrukeren bedre, være mer tilgjengelig, komme kundene våre og forbrukeren
nærmere, samt bygge enda mer spesialkompetanse på det vi selger. For å levere
på disse ambisjonene mener vi det er nødvendig med en forenklet
salgsorganisasjon som konsentrerer seg om en merkevare, og ikke hele
porteføljen. Jeg er helt overbevist om at denne modellen vil komme våre kunder
og forbrukere til gode, sier von der Fehr.
LES OGSÅ: Ny Head of Nordics for Amer Sports
Tettere samarbeid
-Det er ingen tvil om at skal vi lykkes med våre ambisjoner,
så må vi også ha et enda tettere samarbeid med grossistene og forhandlerne
våre. Vi ønsker i utgangspunktet at forbrukeropplevelsen ute hos kundene våre
skal være tilnærmet lik som i våre egne butikker. Forhåpentligvis vil dette frembringe
salgsvekst for begge parter, sier han.
Amer Sports har i likhet med mange andre produsenter og
eiere i sportsbransjen annonsert mer søkelys på salg direkte til forbruker. Men
von der Fehr avviser at de forsøker å ta opp konkurransen med kundene sine.
-Det stemmer at vi i større grad enn tidligere setter
søkelys på salg direkte-til-forbruker, men det betyr ikke at vi ønsker mindre samarbeid
med kundene våre. Engrossalg vil fortsette å være en veldig viktig del av vår
strategi og omsetning. Vi må ikke glemme at det er mange forbrukere der ute som
ønsker å handle steder hvor de finner flere merkevarer og bredt utvalg. Økt søkelys
på salg i egne kanaler, det være seg på nett eller i butikk, handler hovedsakelig
om at vi vil lære å kjenne og forstå forbrukerne våre bedre.
Nye kontaktpersoner
Merkevarene under Amer Sports vil ha en egen dedikert
salgsorganisasjon, og det vil derfor forekomme enkelte tilfeller der
kontaktpersoner endres, forteller von der Fehr, som understreker at alle kunder
vil bli kontaktet i ukene som kommer for å sørge for at endringene blir iverksatt
uten komplikasjoner.