"Norrøna"-saken utsatt
Publisert: 29.05.2017
Forfatter: Morten Dahl
SAKENS KJERNE: Det er skoleksjonen Norrøna som Norrøna Sport reagerer på og nå krever 20 millioner kroner i erstatning for. Alfa Sko, som relansererer sko-kolleksjonen sier at de har sitt på det tørre. Nå er rettssaken om tvisten utsatt. FOTO: ALFA SKO
Onsdag skulle Alfa Sko og Norrøna Sport ha møtt i retten for å avgjøre om førstnevnte har juridisk rett til å bruke Norrøna-navnet på relanseringen av en ny skokolleksjon. Klesprodusenten krever 20 millioner kroner i erstatning. Men slik blir det ikke.
Ifølge adm. dir. i Alfa Sko, Pål Olimb, er saken utsatt på ubestemt tid, fordi Norrønas advokat skal ha vært involvert i en bilulykke. Flere medier meldte i forrige uke at rettssaken skulle komme opp for Oslo Tingrett onsdag denne uken, men slik blir det altså ikke.
Det var i januar at det ble kjent at Norrøna hadde stevnet Alfa Sko fordi sistnevnte hadde brukt Norrøna-navnet i relanseringen av en skokolleksjon. Onsdag skulle deto norske sportsleverandørene ha møttes til dyst i Oslo tingrett.
Vanskelig sak
Saken dreier seg om at Norrøna mener at Alfa Sko har brukt et navn og også et design på skolleksjonen som likner vel mye på Norrønas visuelle uttrykk. Derfor krever Norrøna 20 millioner kroner i erstatning, og at de nye Alfa-skoene blir fjernet i sin nåværende form.
Men saken er ikke så enkel. Det har seg nemlig slik at skoprodusenten allerede i 1908, 21 år før Norrøna Sport kom på banen, registrerte varermerket Norrøna. Etter dette har det ligget en avtale i bunn om at Alfa Sko skal kunne lansere sko under navnet Norrøna. Denne avtalen er fra 1996, og sier at «Norrøna Sport svart på hvitt forplikter seg til aldri å bestride retten til å bruke ordmerket Norrøna på sko, støvler, tøfler, ski, staver og bindinger», for å nevne noe. Slik står det i alle fall i prosesskrivet fra Alfa Sko.
- Utnytter Norrøna-navnet
I tilsvarende skriv fra Norrøna Sport heter det:
– Alfa forsøker å legge seg så tett som mulig opp mot Norrøna Sports varemerke, og således utnytte resultatet av den markedsføringsinnsatsen Norrøna Sport har nedlagt gjennom en årrekke, skriver Norrøna i sitt prosesskrift til retten.