Adidas vil tilbake til vintersport
Publisert: 14.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Mikaela Shiffrin er blitt Adidas-ambassadør, og skal blant annet fronte Adidas' nye vintersportsatsing.
Adidas trakk seg ut av vintersportmarkedet i 2005. Nå har konsernsjef Kasper Rorsted planer om en re-start i markedet fra høsten 2021 med et bredt spekter av produkter.
Adidas-konsernets totale omsetning for 2019 er på anslagsvis
EUR 24 000 000 000. En inntreden i vintersport er derfor håndterlig for
selskapet, men for vintersportsmarkedet som domineres av langt mindre aktører, kan
Adidas’ planerer få store konsekvenser.
Planen fra selskapet er å lansere høsten 2021.
En talsperson fra Adidas bekreftet denne informasjonen til sueddeutsche.de
og fortalte at Adidas vil tilby en komplett vintersportkolleksjon, ikke bare
for langrenn og ski touring, men også innen alpint og snowboard.
Beslutningen kommer overraskende på mange fordi Adidas valgte
å trekke seg ut fra vintersportmarkedet da de anså markedet som mettet på
leverandørsiden. I følge sueddeutsche.de styres markedet i dag i stor grad av produsenter
som The North Face, Schöffel eller mammut. Men det kommer også frem at hvis en gigant
som Adidas melder seg på, kan det endre bildet.
For dette har skapt nysgjerrighet. «Vi er veldig begeistret
for konseptet Adidas har valgt for å komme inn i vintersport segmentet med"
sier Mathias Boenke, administrerende direktør for Intersport i Tyskland.
"Dette kan gi ny drivkraft i markedet og miljøet, selv om det er et svært
konkurranseutsatt felt."
Adidas ønsker å appellere til flere sporty kvinner i
fremtiden
Mange er overrasket over Adidas planer, spesielt fordi
selskapet i lang tid har gitt inntrykk av at de vil bort fra vintersport for å
konsentrere seg om sine kjerneidretter: lagidrett, trening og fitness.
Årsaken ligger i fortiden. I 1997 kjøpte Adidas
den franske utendørs og vintersport produsenten Salomon for tilsvarende 1 200
000 000 euro, det ble aldri noen stor suksess for dem.
Daværende CEO i Adidas, Herbert Hainer, solgte derfor Salomon
til det finske selskapet Amer Sports i 2005 for ca. 500 000 000 euro, i følge det tyske magasinet.
Men Kasper Rorsted, som nå har sittet ved roret i Adidas i over
tre år, har et helt annet syn på saken. Det viste han da Adidas nylig signerte en
flerårig kontrakt med den amerikanske skistjernen Mikaela Shiffrin.
Shiffrins prestasjoner taler for seg selv, sier Rorsted, og
viser til hennes to olympiske gullmedaljer, fem VM-titler, tre sammenlagt World
Cup seire på rad og 60 World Cup seire.
Den amerikanske skistjernen skal hjelpe Adidas å inspirere
millioner av sporty kvinner og forbrukere i USA og rundt om i verden, sier
Rorsted, som selv er stor fan av vintersport.
Begeistring og skepsis i markedet
Vintersport er fortsatt viktig, spesielt for destinasjonene,
sier sjefen for Intersport i Tyskland, Boenke. Innovasjon og nye produkter er
alltid bra for markedet. Samtidig ser det ut som om lønnsomheten i dag er
størst blant mindre spesialiserte merkevarer som har funnet sine nisjer. Det
kan bli vanskelig for flere, hvis gigantiske Adidas kommer inn i dette området.