Adidas vil tilbake til vintersport

Publisert: 14.01.2020 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Adidas vil tilbake til vintersport
Mikaela Shiffrin er blitt Adidas-ambassadør, og skal blant annet fronte Adidas' nye vintersportsatsing.

Adidas trakk seg ut av vintersportmarkedet i 2005. Nå har konsernsjef Kasper Rorsted planer om en re-start i markedet fra høsten 2021 med et bredt spekter av produkter.

Adidas-konsernets totale omsetning for 2019 er på anslagsvis EUR 24 000 000 000. En inntreden i vintersport er derfor håndterlig for selskapet, men for vintersportsmarkedet som domineres av langt mindre aktører, kan Adidas’ planerer få store konsekvenser.

Planen fra selskapet er å lansere høsten 2021.

En talsperson fra Adidas bekreftet denne informasjonen til sueddeutsche.de og fortalte at Adidas vil tilby en komplett vintersportkolleksjon, ikke bare for langrenn og ski touring, men også innen alpint og snowboard.
Beslutningen kommer overraskende på mange fordi Adidas valgte å trekke seg ut fra vintersportmarkedet da de anså markedet som mettet på leverandørsiden. I følge sueddeutsche.de styres markedet i dag i stor grad av produsenter som The North Face, Schöffel eller mammut. Men det kommer også frem at hvis en gigant som Adidas melder seg på, kan det endre bildet.

For dette har skapt nysgjerrighet. «Vi er veldig begeistret for konseptet Adidas har valgt for å komme inn i vintersport segmentet med" sier Mathias Boenke, administrerende direktør for Intersport i Tyskland. "Dette kan gi ny drivkraft i markedet og miljøet, selv om det er et svært konkurranseutsatt felt."

Adidas ønsker å appellere til flere sporty kvinner i fremtiden

Mange er overrasket over Adidas planer, spesielt fordi selskapet i lang tid har gitt inntrykk av at de vil bort fra vintersport for å konsentrere seg om sine kjerneidretter: lagidrett, trening og fitness.
Årsaken ligger i fortiden. I 1997 kjøpte Adidas den franske utendørs og vintersport produsenten Salomon for tilsvarende 1 200 000 000 euro, det ble aldri noen stor suksess for dem.
Daværende CEO i Adidas, Herbert Hainer, solgte derfor Salomon til det finske selskapet Amer Sports i 2005 for ca. 500 000 000 euro, i følge det tyske magasinet.

Men Kasper Rorsted, som nå har sittet ved roret i Adidas i over tre år, har et helt annet syn på saken. Det viste han da Adidas nylig signerte en flerårig kontrakt med den amerikanske skistjernen Mikaela Shiffrin.
Shiffrins prestasjoner taler for seg selv, sier Rorsted, og viser til hennes to olympiske gullmedaljer, fem VM-titler, tre sammenlagt World Cup seire på rad og 60 World Cup seire.
Den amerikanske skistjernen skal hjelpe Adidas å inspirere millioner av sporty kvinner og forbrukere i USA og rundt om i verden, sier Rorsted, som selv er stor fan av vintersport.

Begeistring og skepsis i markedet

Vintersport er fortsatt viktig, spesielt for destinasjonene, sier sjefen for Intersport i Tyskland, Boenke. Innovasjon og nye produkter er alltid bra for markedet. Samtidig ser det ut som om lønnsomheten i dag er størst blant mindre spesialiserte merkevarer som har funnet sine nisjer. Det kan bli vanskelig for flere, hvis gigantiske Adidas kommer inn i dette området.