Adidas spår bra avslutning på 2019
Publisert: 08.11.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
NYESTE. Alphaedge 4D reflective, en av Adidas nyheter med 3D printet såle. Lanseres 11. november 2019.
Adidas presenterte nylig selskapets tredjekvartalstall. Selskapet forventer er valutajustert salgsøkning for helårsresultatet på 5-8 prosent, noe Adidas anslår vil generere en nettogevinst på 1,9 milliarder.
Adidas kunne vise til en salgsvekst på 6 prosent etter
valutajusteringer i tredje kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Driftsresultatet
var 2,3 prosent høyere enn forventet fra den tyske sportsutstyrsprodusenten.
Bruttomargin landet på 52,1 prosent, 0,3 prosentpoeng høyere
enn forventet. Driftsmarginen endte på 14,0 prosent, ned 1,3 prosentpoeng fra i
fjor.
Inntektene i Nord Amerika økte til 1,5 milliarder euro, høyere
enn forventede 1,4 milliarder euro. Også i Asia- og Stillehavsområdet gikk det
bedre enn forventet, i motsetning til Europa som var på linje med estimatene.
Adidas oppjusterte forventningene for helårsresultatet om en
valutajustert salgsøkning på 5-8 prosent, noe selskapet anslår vil generere en nettogevinst
på 1,9 milliarder.
«Jeg er veldig fornøyd med resultatet
for tredje kvartal og at vi fortsatt har fremgang i våre strategiske vekstområder.
Adidas øker salget med over 10 prosent i Nord-Amerika så vel som i Kina og innen
e-handel» kommenterte Kasper Rørsted administrerende direktør i Adidas.