adidas og Nike på offensiven

Publisert: 17.11.2015 Forfatter: Morten Dahl
adidas og Nike på offensiven
FORNØYD: adidas-sjef Herbert Hainer er fornøyd med kvartalsresultatet for adidas-gruppen. Nå skal adidas gå sammen med en tysk maskinprodusent om å produsere tekstiler i hjemlandet – for første gang på mange år. Produksjonen skal skje ved hjelp av roboter.

adidas viser gode resultater for tredje kvartal og de ni første månedene. I løpet av de ni første månedene 2015 økte gruppen omsetningen med 9 prosent på valutanøytral basis.

Det er WFSGI som melder om at adidas fortsetter å levere gode omsetningstall for gruppen og merkevarene som de har ansvaret for. I løpet av årets ni første måneder økte omsetningen med 9 prosent, og både adidas og Reebok som merkevarer øker godt – henholdsvis med 11 og 6 prosent.

 

Fokus på forbruker

Når det gjelder tredje kvartal isolert økte omsetningen med 13 prosent adidas-gruppen som helhet. Det var tosifret prosentvis økning i Vest-Europa, Nord-Amerika, Stor-Kina og Latin-Amerika. Inntektene for for Reebok og TaylorMade-adidas golf økte med henholdsvis 3 og 6 prosent.

- Tallene for tredje kvartal viser at vårt fokus på forbrukeren har begynt å bære frukter. Den solide økningen for både adidas og Reebok – både innen lifestyle og performance – viser at vi har gjort mye riktig, sier adidas-sjefen Herbert Hainer i en uttalelse.

 

Robot-produksjon i hjemlandet

adidas har også signert en avtale med et tysk maskinselskap for å øke produksjonshastigheten ved hjelp av roboter. Formålet er å bruke roboter som kan lage skreddersydde produkter tilpasset forbrukerne. I løpet av 2020 er målet at halvparten av produktene skal være produsert langt hurtigere enn i dag.

Det er et mål fra adidas’ side at de tyske landslagsdraktene igjen skal bli produsert i hjemlandet via de nye maskinene.

 

Nike: 50 milliarder dollar i omsetning

Samtidig kommer meldingen om at Nike også leverer svært gode tall. Selskpaet annonserte i forrige måned at de kommer til å nå målet sitt om en omsetning på 50 milliarder dollar innen ungangen av finansåret 2020.

- Vi er skapt for vekst. Vi har et stort vekstpotensiale innen våre hovedkategorier og geografiske områder. Vi har aldri hatt en større mulighet enn nå, sier Nike-sjef Mark Parker. I de viktigste markedene kommer den amerikanske gruppen til å øke nærmere 10 prosent i løpet av de nærmeste fem årene. Selskapet regner med å nå 20 milliarder dollar i omsetning i USA innen fem år. For de mer oppkommende markedene forventes en vekst på 6,5 milliarder dollar innen 2020.

Når det gjelder Nikes egne forretningsområde som er rettet direkte mot sluttforbrukeren forventes det en omsetning på 16 milliarder dollar. Dette forretningsområdet omfatter nettsalg fra Nike selv og outlets.

Kalender

Annonse