adidas «leder» fotball-VM
Publisert: 29.11.2017
Forfatter: Morten Dahl
FLEST LAG: Tyskland er ett av 12 lag som adidas skal utstyre til neste års fotball-VM.
adidas og Nike kniver fortsatt om hvem som er størst på fotball i verden, men tyskerne llgger et lite hestehode foran når det gjelder å utstyre antall landslag til neste års fotball-VM.
11 av lagene som har kvalifisert seg til neste års fotball-VM i Russland, vil ha på seg adidas-drakter, mens 11 av dem vil være sponset av Nike. Puma taper terreng i så henseende og går fra åtte til to landslag fra forrige mesterskap. I tillegg klarte ikke Pumas viktigste lag å kvalifisere seg. Italia står utenfor mesterskapet for første gang på flere 10-år – etter at laget tapte for Sverige i play-off’en.
De to store dominerer
adidas og Nike kommer til å dominere fotball-VM ganske kraftig denne gang. Hele 21 av de 32 lagene som skal delta, vil være sponset av en av de store internasjonal sportsbransje. De to sponset 20 lag til sammen forrige gang. adidas og Nike anslår at de solgte landslagstrøyer og annet supporterutstyr i forbindelse med forrige VM for 5 milliarder dollar.
adidas vil blant annet ha Tyskland, Spania, Argentina og hjemmenasjonen Russland i sin portefølje, mens Nike sponser Brasil, England, Frankrike og Portugal. Puma vil som nevnt kun ha to lag.
Hummel
Ny aktør i VM-sammenheng er New Balance som vil sponse Costa Rica og Panama, og også Umbro vil ha to lag. Hummel er «ny» med Danmark. De tre merkevarene Lotto, Legea og Joma, som alle hadde lag under forrige fotball-VM , blir ikke å se denne gang.
Sporting Goods Intelligence skriver at adidas har hatt et særdeles godt fotball-år, blant annet ved å ha fire av lagene som har vunnet blant de fem største ligaene, i tillegg til også å sponse vinnerne av Champions League og Europe League.