adidas fortsatt kritisk til Fifa

Publisert: 04.01.2016 Forfatter: Morten Dahl
adidas fortsatt kritisk til Fifa
KRITISK: adidas-sjef Herbert Hainer er fortsatt kritisk til Fifa, og krever at det foretas en uavhengig gjennomgang av organisasjonen.

- adidas må tenke seg nøye om dersom ikke Fifa endrer seg. Det sier adidas-sjef Herbert Hainer. adidas er en av fem hovedsponsorer til fotball-organisasjonen, som har skrevet et åpent brev til Fifa.

De fem sponsorene – adidas, Coca-Cola, Visa, McDonalds og AB Inbev (Budweiser) – krever at det internasjonale fotballforbundet Fifa får en uavhengig gjennomgang av sin struktur slik at organisasjonen igjen kan gjenvinne verdens tillit.

 

Krever mer åpenhet

adidas, som har vært offisiell sponsor til Fifa i 40 år og har rettigheter til å produsere VM-fotballene fram til 2030, er en av de som har gått hardest ut mot Fifa de seneste årene, og krevet mer åpenhet rundt organisasjonen.

- Hvis ikke Fifa reformerer, må vi tenke gjennom hva slags alternativer vi har, sa Herbert Hainer til en tysk avis før jul i fjor.

Det var lenge en periode kjent at en amerikansk sportsutstyrsleverandør hadde en finger med i spillet når det gjaldt ulovlige pengeoverføringen i forbindelse med fotball-VM i Sør-Afrika.

 

Nike

Mange har trodd at dette var Nike, men representanter for den amerikanske merkevaren understreker at ingen dokumenter involverer Nike i de ulovlighetene som skal ha funnet sted i sakens anledning. Nike har på nytt gått ut og sagt at selskapet både på og utenfor banen jobber sterkt imot en hver form for påvirkning og bestikkelser, og at de ønsker en åpen Fifa-organisasjon.

Kalender

Annonse