Previous Page  28 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 56 Next Page
Page Background

26

Sport

// 7/2015

Statsbudsjettet

og sportsbransjen

Den blå-blå regjeringen har lagt frem statsbudsjettet for 2016. I hovedsak mener jeg dette

er et godt budsjett for sportsbransjen. Regjeringen setter inn flere konkrete tiltak for å

bedre den vanskelige økonomiske tiden vi er inne i. Men, budsjettet inneholder også noen

mindre gode nyheter for bransjen.

Tekst:

Bård Kristiansen, adm. dir. i Sportsbransjen AS

BÅRDS BOARD

Det viktigste tiltaket regjeringen gjør er å redusere selskaps-

skatten fra 27 til 25 prosent. Det ble varslet i fremleggelsen

av budsjettet at selskapsskatten skal videre ned til 22 prosent

i 2018. Også formueskatten reduseres noe. Lavere skatt for

bransjen betyr mer penger igjen på bunnlinja til å investere.

Regjeringen reduserer også samlet skattetrykk for forbruke-

re. Når forbrukerne får litt mer igjen i lommeboka, skal vi ikke

se bort fra at de kanskje unner seg noe nytt sportsutstyr også.

Et annet positivt tegn er regjeringens satsing på samferdsel. Det

settes av mange milliarder til å bedre veinettet, og redusere køer

inn mot de store byene. Det fraktes enorme mengder sportsutstyr

rundt i Norge, og klarer vi å redusere tiden som benyttes til frakt

– er dette sparte penger for bransjen.

ØKT OLJEPENGEBRUK RIKTIG

Det er ulike meninger om regjeringens økte oljepengebruk. Jeg

mener at dette er riktig i dagens situasjon for å stimulere til vekst og

nye arbeidsplasser. Vi vet at oljenæringen med underleverandører

nedbemanner om dagen. Da er det viktig for Norge at det skapes

nye arbeidsplasser andre steder, slik at ikke ledigheten stiger for

mye. Satsing på vei, bygg og annen samferdsel vil kunne skape

mange nye arbeidsplasser.

LITE TIL SYKKELVEIER

Men det er også ting i budsjettet som jeg gjerne skulle sett anner-

ledes. Blant annet er det igjen satt av for lite penger til sykkelveier.

Nasjonal transportplan (NTP) har som mål å bygge 750 kilometer

gang- og sykkelvei innen 2023. Av dette skal 240 kilometer komme

i byer og tettsteder. I årets budsjett er det sagt at det skal bygges 49

km sykkelvei – hvorav 2 km skal komme i byene. Det er skuffende.

Med dagens utbyggingstempo vil det ta 80 år før målene i NTP nås.

En annen skuffelse er 350 kronersgrensen for moms-fri import

som ble innført i budsjettet 2015. Sportsbransjen AS, Virke, NHO,

m.fl.

har jobbet hardt for å få reversert dette vedtaket fra 2015.

Vi har ønsket at Regjeringen utreder en selvbetjeningsløsning for

innbetaling av moms. Da hadde hele problematikken med at det

blir for byråkratisk å skulle regne moms på alle småkjøp blitt bor-

te. Regjeringen gjemmer seg så langt bak at andelen av kjøp fra

utlandet ikke har økt som følge av denne økningen til 350 kroner.

Men jeg synes det er rart at de ikke forstår at selv om forbrukeren

sparer 25 prosent moms, må de likevel betale mer for utenlandske

varer da dollarkursen har økt med 40 prosent (!). Da er det jo ikke

rart at ikke handel fra utlandet øker. Vi skal fortsette å jobbe med

dette, for å forsøke å få til en endring ved neste budsjett.

LITE TIL FOLKEHELSE

En tredje ting jeg gjerne skulle sett, er en større satsing på folke-

helsearbeid. Regjeringen gjør noe, men jeg skulle gjerne sett at

det var satt av mere øremerkede penger for å få folk fysisk aktive.

Forebygging i stedet for reparasjon ville spart AS Norge for mange

penger på lang sikt, men dette velger regjeringen å ikke prioritere.

Uansett, jeg synes totaliteten i budsjettet lover bra for bransjen og

for Norge. Mange i bransjen har det tøft om dagen, som følge av

at vi må betale 40 prosent mer for varene som kjøpes i dollar. Det

er en veldig stor andel av varene som betales i dollar. Regjeringen

legger nå mye til rette for bransjen. Så håper jeg bransjen ser at

prisene må opp ut til forbruker, for å ta igjen litt av valutatapet.

Da vil vi igjen kunne få en sunn bransje, med fornuftige bunnlinjer.

LITE TIL SYKKELVEIER:

Artikkelforfatteren er stort sett fornøyd

med Regjeringens statsbudsjettforslag, men synes det er altfor lite

satsing på sykkelveier i forslaget.

FOTO: MORTEN DAHL