6
Sport
// 2/2016
NYHET
Tekst:
Morten Dahl
E
nergiapura er kanskje verdens ledende leverandør av slalåmut-
styr og racingdresser til topputøvere. Espen Granerud er norsk
distributør av merkevaren, og gjennom sitt kjennskap til Henrik
Kristoffersen har han nå klart å få slalåmkjøreren til å lansere en
egen kolleksjon med utstyrstilbehør for alpinisten.
HIRSCHER OG KRISTOFFERSEN
– Kristoffersen bruker allerede en del utstyr fra Energiapura, og
har en fireårskontrakt som utløper etter 2018. Men allerede til vå-
ren lanserer vi en helt ny kolleksjon med tilbehørsutstyr for al-
pinisten med Henrik Kristoffersen-logo. Kolleksjonen har fått nav-
net HK, sier Espen Granerud. Han kan legge til at Marcel Hirscher
allerede har en tilsvarende kolleksjon med samme leverandør.
Sammen med designteamet hos Energiapura har Kristoffersen jobbet for
å få fram et design han kan stå inne for der fargene rødt, hvitt og blått
står sentralt – akkurat som på hjelmen han bruker. Produktene i HK-serien
omfatter ryggplater, beskyttelsesvester, beskyttelsesshortser, legg-skinn
og armbeskyttere som spesielt slalåm- og storslalåm-utøvere benytter.
LITE FOKUS PÅ ALPINT I NORGE
– Mitt inntrykk er at det er lite fokus på alpinutstyr i norsk sportsbransje. I
Mellom-Europa er man mye mer opptatt av alpint som helhet – ikke bare
ski og støvler. Jeg tror derfor at HK-serien vil selge godt – også i utvalgte
butikker i Norge som satser på alpint, og ikke minst i Mellom-Europa,
sier Granerud. Han sier at mange klubber som er på treningssamling i
utlandet, ofte kjøper produkter der, selv om det ikke er vesentlig billigere
enn i Norge. HK-serien vil bli lansert allerede under Donald Duck-lekene
i Hemsedal i begynnelsen av mai år.
– Hvem er målgruppen for HK-produktene?
– Primært er det for aktive klubbløpere helt ned i 12-13-årsalderen. Men
for eksempel ryggplaten kan flere bruke, svarer Granerud, og legger til
at Henrik Kristoffersen selv har vært svært involvert i prosessen rundt
designet og produktene.
EN ALPINLEVERANDØR
Sport Alpin ble etablert av Granerud etter at han sluttet i Rossignol for
noen år siden. Han driver selskapet alene med en omsetning på 2,2 milli-
oner kroner og har Enerigiapura, Vola skismøring, Cober staver, Ledrapo
luer og pannebånd og Snowlife hansker. Sistnevnte er noe Kristoffersen
bruker. Det meste av omsetningen til Sport Alpin går til butikker som
fører racingutstyr pluss en del skidestinasjonsbutikker. Han selger også
noe direkte til klubbene.
Kristoffersen
med
egen
utstyrslinje
Verdens beste slalåmkjører denne sesongen så langt – norske Henrik Kristoffersen – kommer nå
med egen utstyrslinje for alpinister. Det er Espen Granerud i Sport Alpin, som har fått 21-åringen
til å inngå et samarbeid med Energiapura.
PÅ ISPO:
Espen Granerud i Sport Alpin viser fram deler av den
nye Henrik Kristoffersen-kolleksjonen med Energiapuras designer
Michele Dalla Bona på Ispo.
FOTO: MORTEN DAHL
AKTIVT MED:
Henrik Kristoffersen har vært aktivt med i designpro-
sessen når han til våren kommer med egen utstyrslinje for alpinister.