7/2015 //
Sport
19
SAMFUNNSANSVAR
i det siste Norrøna. Ockborn er klar på at Bergans må bli flinkere
til å få ut at de gjør mye godt samfunnsansvarsarbeide og at både
sluttbrukeren og bransjen må få kjennskap til dette.
HOLDBARHET
– Men vi er nødt til å gjøre vårt samfunnsansvars-arbeid på en riktig
måte for samtidig å opprettholde kvaliteten på plaggene. Holdbarhet
i materialer og på produktene – det at de varer lenger – er svært viktig
for oss i dette arbeidet – sammen med at produktene skal være laget
av mer resirkulerbare materialer. Gjenvinning er også viktig, sier han.
Ockborn sier at en ny ullstandard er på vei utarbeidet av Textile
Exchange. Den vil gjøre det mulig å følge ulla fra fabrikk til ferdig
produkt og som dermed gjør at dyrehold osv blir underlagt strenge
regler.
– Vi jobber hele tiden med våre leverandører om at dialog mellom
ledelse og arbeidstakere er alfa og omega for oss og at det skaper
bedre arbeidsmiljø for alle.
– Føler du at butikkleddet gjør nok i arbeidet med etisk handel?
– Jeg mener at kjedene kan bli flinkere til å løfte fram holdbare
produkter overfor sluttbrukeren. Det vil gjøre at både forbrukeren
og oss som leverandører blir presset til å satse på dette i større grad.
– Synes du at du har ledelsen og de ansatte med deg i den jobben
du nå gjør for Bergans?
– Ja, ledelsen støtter opp om dette arbeidet 100 prosent og ser
viktigheten av dette. Også de ansatte er opptatt av dette, men
trenger riktig verktøy for å jobbe med det i sitt daglige arbeid og
derfor satser vi mye på utdannning, svarer han.
– Vi vil at 75 prosent av våre produkter skal være Bluesign-godkjente
innen utgangen av perioden fram til 2021. I tillegg skal 70 prosent av
produktene være laget av mer bærekraftige råmaterialer enn i dag,
sier CSR-ansvarlig hos Bergans, Felix Ockborn.
- som blir skilt ved fødselen
Perfekt spenn og balanse i et skipar, er
ingen selvfølge. Skitrab er annerledes, og
har vært det siden 1946. Tradisjon, stolthet
og ekstreme kvalitetskrav har ført dem til
toppen av bransjen. Årets modeller har blitt
finjustert for skandinavisk bruk, og dine
kunder kan få en kvalitetsfølelse som ikke
enkelt lar seg kopiere.
Skitrab har blitt en suksess i Norge. Dette
takket være ekstravagant kvalitet og en
unik
“tvillingproduksjon”
av hvert skipar.
Skiene bygges av ett perfekt trestykke - og
blir så skilt “ved fødselen”. Slik blir spennet
identisk - hver gang!
Lyst på noe nytt og spennende til kunden
som kun vil ha det beste? Ta kontakt for en
seriøs skiprat!
Tvillingskiene
Sports Brand Marketing & Distribution
NQ Sport, Løxaveien 17, 1351 RUD
Tel: 21 95 02 95,
post@nqsport.no