Previous Page  9 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 52 Next Page
Page Background

4/2016 //

Sport

7

OVASJONER

I Bergans er design svært viktig for utviklingen av nye produkter.

– Det er ikke noe skille mellom produktdesign og -utvikling hos

oss. Designerne har hatt ansvar for hele prosessen fra idé til pro-

duksjon. All utvikling og prototypeproduksjon er gjort på Bergans´

systue i Norge, noe som har gitt designerne full kontroll med og

innsikt i hver minste del og hvert minste sting. Dette har vært en

nøkkelfaktor for å lykkes, sier Hammer.

Mottakelsen har vært overveldende. Fagpresse og innkjøpere

i inn- og utland har vært begeistret. Sekken fikk Scandinavian

Outdoor Award for «best hardware» på verdens største messe

for friluftsutstyr.

– Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere

og eventyrere er også unisont positive. Den tidligere versjonen av

Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å

ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig

for en bredere brukergruppe, sier Hammer.

LARS MONSENS ERFARINGER I KLESFORMAT

Ullundertøy basert på Lars Monsens erfaringer fra turer og ekspedi-

sjoner i inn- og utland? Det får du i form av ullundertøyserien Lars

Monsen – Anarjohka fra Aclima på Sundvollhovet ved Krøderen.

– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en

egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspart-

neren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy

er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og

designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.

De utviklet et særpreget design som understreker merinoullunder-

tøyets røffe karakter og som gjør at klærne skiller seg ut i butikk-

hyllene. I tillegg har de tilført plaggene smarte detaljer basert på

Monsens egne villmarkserfaringer, for eksempel integrerte lommer

til batterier, ekstra ullag på utsatte steder og hemper for tørke-

henging i telt.

TIL UTLANDET

– Design av produktene har vi gjort selv i samarbeid med Lars.

Pakningsdesignet er blitt til i samarbeid med Strømme Throndsen

Design. Prosjektet gikk i høyt tempo. Fra idé til lansering og innsalg

til utvalgte butikker brukte vi under et halvt år, sier han.

Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000

plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også

solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for

cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.

– Vi regner med en økning på minst 50 prosent i 2016. Vi har

begynt med eksport av produktene gjennom eksisterende kjeder

og distributører, for eksempel gjennom Sveriges mest anerkjente

friluftsspesialist Naturkompaniet. Der merker vi at det er desig-

net på produktene som faller i smak. Lars Monsen som frontfigur

er mindre viktig, siden han er mindre kjent i utlandet. Til høsten

lanserer vi en egen damekolleksjon i samme serie, sier Johansen.

For Consumers

FESTIVAL DAYS SEPT. 3 – SEPT. 4

For Professionals

BUSINESS DAYS AUG. 31 – SEPT. 2

FRIEDRICHSHAFEN, GERMANY

AUG. 31 – SEPT. 4, 2016

WWW.EUROBIKE-SHOW.COM

MOVING

BIKE BUSINESS