4/2016 //
Sport
7
OVASJONER
I Bergans er design svært viktig for utviklingen av nye produkter.
– Det er ikke noe skille mellom produktdesign og -utvikling hos
oss. Designerne har hatt ansvar for hele prosessen fra idé til pro-
duksjon. All utvikling og prototypeproduksjon er gjort på Bergans´
systue i Norge, noe som har gitt designerne full kontroll med og
innsikt i hver minste del og hvert minste sting. Dette har vært en
nøkkelfaktor for å lykkes, sier Hammer.
Mottakelsen har vært overveldende. Fagpresse og innkjøpere
i inn- og utland har vært begeistret. Sekken fikk Scandinavian
Outdoor Award for «best hardware» på verdens største messe
for friluftsutstyr.
– Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere
og eventyrere er også unisont positive. Den tidligere versjonen av
Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å
ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig
for en bredere brukergruppe, sier Hammer.
LARS MONSENS ERFARINGER I KLESFORMAT
Ullundertøy basert på Lars Monsens erfaringer fra turer og ekspedi-
sjoner i inn- og utland? Det får du i form av ullundertøyserien Lars
Monsen – Anarjohka fra Aclima på Sundvollhovet ved Krøderen.
– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en
egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspart-
neren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy
er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og
designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.
De utviklet et særpreget design som understreker merinoullunder-
tøyets røffe karakter og som gjør at klærne skiller seg ut i butikk-
hyllene. I tillegg har de tilført plaggene smarte detaljer basert på
Monsens egne villmarkserfaringer, for eksempel integrerte lommer
til batterier, ekstra ullag på utsatte steder og hemper for tørke-
henging i telt.
TIL UTLANDET
– Design av produktene har vi gjort selv i samarbeid med Lars.
Pakningsdesignet er blitt til i samarbeid med Strømme Throndsen
Design. Prosjektet gikk i høyt tempo. Fra idé til lansering og innsalg
til utvalgte butikker brukte vi under et halvt år, sier han.
Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000
plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også
solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for
cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.
– Vi regner med en økning på minst 50 prosent i 2016. Vi har
begynt med eksport av produktene gjennom eksisterende kjeder
og distributører, for eksempel gjennom Sveriges mest anerkjente
friluftsspesialist Naturkompaniet. Der merker vi at det er desig-
net på produktene som faller i smak. Lars Monsen som frontfigur
er mindre viktig, siden han er mindre kjent i utlandet. Til høsten
lanserer vi en egen damekolleksjon i samme serie, sier Johansen.
For Consumers
FESTIVAL DAYS SEPT. 3 – SEPT. 4
For Professionals
BUSINESS DAYS AUG. 31 – SEPT. 2
FRIEDRICHSHAFEN, GERMANY
AUG. 31 – SEPT. 4, 2016
WWW.EUROBIKE-SHOW.COMMOVING
BIKE BUSINESS