4
Sport
// 8/2016
NYHET
M
ammut-gruppen har 10 datterselskap som har ansvar for
nærmere 40 land verden over. I tillegg kommer landene hvor
Mammut har distributører, så til sammen var det 55 land
som hadde mulighet til å bli kårets årets salgsteam. Men
nok en gang er det altså teamet på Alna i Oslo som kan titulere seg det
beste salgsteamet i Mammut-verdenen.
KLARE TALL
– Det er første gang det skjer at et salgsteam blir kåret to år på rad, og jeg
tror det sitter langt inne å gi samme teamet denne prisen, men tallenes
tale var ganske så klar, sier en tydelig stolt avtroppende daglig leder for
Mammut Ajungilak i Norge, Anders Kjellèn. Han begynner som kjent i
XXL ved nyttårstider.
I 2015 vokste omsetningen for Mammuts produkter i Norge med 40
prosent – mot 20 prosent året før. I år ser det ut til at veksten blir på
30-35 prosent.
– Men det er kun i Norge. I Sverige, som vi også har ansvaret for, hadde
vi en meget hyggelig utvikling i årene 2012 til 2014 med en tredobling. I
fjor hadde vi et skjær i sjøen, men i år vil vi vokse med 25 til 30 prosent i
Sverige. Jeg er svært godt fornøyd med hvordan vi presterer i både Norge
og Sverige, sier Kjellèn.
80 MILLIONER KAN NÅS I ÅR
Målet for 2016 er å bryte 80 millioner kroners-grensen i Norge, men det
kommer an på suppleringene mot slutten av året om dette skal lykkes.
– Hvilke segmenter og produkter er det som øker mest hos dere?
– Vi fortsetter veksten på sko, og det er utrolig morsomt å se at vi pas-
serte en milepæl med 50.000 solgte par for noen måneder siden. Vi ser
også at tekstil har skutt fart i år, og etter noen tøffe år, ser vi at vi har
fått et fotfeste på tekstil. Med lansering av vår nye og banebrytende
Eiger Extreme-linje høst/vinter 2017, vil det sementere Mammut som et
ledende merke også innen tekstil i vårt marked, svarer Kjellèn.
EN SKIKKGELIG LAGSEIER
– Hva tror du er årsaken til at dere vinner andre året på rad?
– Det er vanskelig å sette fingeren på en ting, men som jeg har sagt tid-
ligere har vi jobbet målrettet og hardt mot noen veldige ambisiøse mål.
Vi hvilte aldri på laurbærene etter fjorårets seier. Vi bestemte oss allerede
morgenen etter at «dette var gøy, denne skal være vår også neste år».
Alle har vært involvert og delaktige i prosessen, så dette er en lagseier i
ordets rette forstand, svarer Kjellén.
Selskapet på Furuset i Oslo teller fortsatt sju ansatte, pluss to i Sverige.
Kjellèn sier at selv om de er en færre enn da han startet, så har man klart
å tre-doble omsetningen i Skandinavia.
– Vi har kuttet kostnader og økt topplinjen. Slik blir det ofte god bunn-
linje av. Hele teamet har virkelig stått på og jobbet beinhardt mot våre
felles mål, sier han, og får ikke fullrost de ansatte godt nok.
RIKTIG Å SLUTTE NÅ
– Har dere fulgt den samme strategien som tidligere?
– Ja, strategien har vært den samme, og vi har fulgt planen som ble lagt
i 2012, og som skulle vare til 2016. Nå er det nye krefter som skal få lov
til å ta Mammut videre i Norge, og utvikle merkevaren til nye høyder.
– Blir det vemodig å slutte når dere har hatt slik suksess?
– Både ja og nei. Det blir selvsagt leit å ikke skulle jobbe med de gode
kollegene mer. Men det føles også som et veldig riktig tidspunkt å slutte
på. Nå kan Erik Skogvold komme inn og fortsette utviklingen. Person-
lig gleder jeg meg til å komme tilbake til butikk-drift. Jeg har virkelig
savnet intensiteten og pulsen som det er i butikk, sier Anders Kjellèn
avslutningsvis.
Beste salgsteam
andre år på rad
For andre år på rad er Mammuts salgsteam i
Norge blitt kåret til den sveitsiske merkevarens
beste salgsteam. – Det er første gang et
salgsteam har vunnet denne kåringen to år på
rad, sier en tydelig stolt avtroppende daglig
leder for Mammut Ajungilak, Anders Kjellèn.
BEST IGJEN – TO BJELLER:
Anders Kjellèn og resten av teamet i Mam-
mut Ajungilak AS kan for andre år på rad motta den sveitsiske bjella som
symbol på at salgsteamet i Norge er blitt kårets Mammuts beste.
FOTO: MAMMUT AJUNGILAK