34
Sport
// 8/2015
Tekst:
Eirik Arnesen
S
amferdsel, miljø og sykkel var sentrale
temaer i høstens kommunevalgkamp
i hovedstaden. I sin byrådserklæring
kom den nye rødgrønne byregjeringen
med offensive signaler om en ”ny” sykkelvår
i hovedstaden. Flere og bedre sykkelveier skal
bygges i rekordfart (60 km i inneværende pe-
riode) og støtteordning for kjøp av el-sykkel
er de viktigste områdene som prioriteres. Oslo
skal rett og slett bli en sykkelby. Målet er at
25 prosent av de daglige reisene skal skje på
sykkel innen 2025, heter det i erklæringen.
Norsk Elbilforening, Syklistenes Landsforening,
Transport Økonomisk Institutt, EvoElsykler og
Stians Sport har sendt det nye byrådet en skis-
se for en støtteordning. Det pekes på tre ho-
vedelementer som viktig for å lykkes: a) rask
oppstart, b) enkel utforming og c) en støtte på
10-30 prosent av kjøpesummen.
REFUSJON OG EGEN TRANPORTORD-
NING
Det er altså i skrivende stund ikke klart hvordan
støtteordningen vil se ut, men i sitt forslag til
byrådet blir det pekt på at ordningen må bli
så ubyråkratisk som mulig. De foreslår blant
annet:
• Støtte kan mottas av én person for én syk-
kel, og vedkommende må dokumentere
Oslo-adresse.
• Kjøperen må søke refusjon, ved gyldig kvit-
tering og rammenummer
• El-sykkelen kan kjøpes hvor som helst i lan-
det, og det registreres et sentralt register for
importører og forhandlere.
• Et samarbeid med Falck sykkelregister vur-
deres for å etablere en database over god-
kjente merker. Dette skal også sikre en viss
kvalitet på det som selges.
• Det vurderes en egen støtteordning for
transportsykler. Årsaken er at disse er for-
holdsvis kostbare, og har et forholdsmessig
mindre marked.
ENKLEST MED MOMSFRITAK
– Alt som kan bidra til å få ned prisen er positivt.
El-sykler er tross alt ganske dyre. De blir ikke –
på grunn av dollarkursen og annet – rimeligere
neste år. Vi er positive til en støtteordning, og
El-sykkel-subsidiering i Oslo:
-Bør ligge på tilsvarende
Oslo kommune står foran en historisk satsing på el-sykkel. Det omfatter blant annet støtteordning på
inntil 30 prosent av kjøpesummen. Ordningen skal i gang allerede i januar neste år. Sentrale aktører
i bransjen mener at subsidieringen bør være den samme som momsfritak for denne typen sykkel.
SUBSIDIERING:
Oslo skal bli en sykkelby, og i en ny
støtteordning vil Oslo-folk få refundert mellom 10-30
prosent av kjøpesummen om de handler el-sykkel. En
slik subsidieringsordning i Oslo vil bidra ytterligere til at
flere velger å sykle, mener bransje-aktører.
FOTO: STIANS SPORT
SYKKEL