Previous Page  36 / 64 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 64 Next Page
Page Background

34

Sport

// 8/2015

Tekst:

Eirik Arnesen

S

amferdsel, miljø og sykkel var sentrale

temaer i høstens kommunevalgkamp

i hovedstaden. I sin byrådserklæring

kom den nye rødgrønne byregjeringen

med offensive signaler om en ”ny” sykkelvår

i hovedstaden. Flere og bedre sykkelveier skal

bygges i rekordfart (60 km i inneværende pe-

riode) og støtteordning for kjøp av el-sykkel

er de viktigste områdene som prioriteres. Oslo

skal rett og slett bli en sykkelby. Målet er at

25 prosent av de daglige reisene skal skje på

sykkel innen 2025, heter det i erklæringen.

Norsk Elbilforening, Syklistenes Landsforening,

Transport Økonomisk Institutt, EvoElsykler og

Stians Sport har sendt det nye byrådet en skis-

se for en støtteordning. Det pekes på tre ho-

vedelementer som viktig for å lykkes: a) rask

oppstart, b) enkel utforming og c) en støtte på

10-30 prosent av kjøpesummen.

REFUSJON OG EGEN TRANPORTORD-

NING

Det er altså i skrivende stund ikke klart hvordan

støtteordningen vil se ut, men i sitt forslag til

byrådet blir det pekt på at ordningen må bli

så ubyråkratisk som mulig. De foreslår blant

annet:

• Støtte kan mottas av én person for én syk-

kel, og vedkommende må dokumentere

Oslo-adresse.

• Kjøperen må søke refusjon, ved gyldig kvit-

tering og rammenummer

• El-sykkelen kan kjøpes hvor som helst i lan-

det, og det registreres et sentralt register for

importører og forhandlere.

• Et samarbeid med Falck sykkelregister vur-

deres for å etablere en database over god-

kjente merker. Dette skal også sikre en viss

kvalitet på det som selges.

• Det vurderes en egen støtteordning for

transportsykler. Årsaken er at disse er for-

holdsvis kostbare, og har et forholdsmessig

mindre marked.

ENKLEST MED MOMSFRITAK

– Alt som kan bidra til å få ned prisen er positivt.

El-sykler er tross alt ganske dyre. De blir ikke –

på grunn av dollarkursen og annet – rimeligere

neste år. Vi er positive til en støtteordning, og

El-sykkel-subsidiering i Oslo:

-Bør ligge på tilsvarende

Oslo kommune står foran en historisk satsing på el-sykkel. Det omfatter blant annet støtteordning på

inntil 30 prosent av kjøpesummen. Ordningen skal i gang allerede i januar neste år. Sentrale aktører

i bransjen mener at subsidieringen bør være den samme som momsfritak for denne typen sykkel.

SUBSIDIERING:

Oslo skal bli en sykkelby, og i en ny

støtteordning vil Oslo-folk få refundert mellom 10-30

prosent av kjøpesummen om de handler el-sykkel. En

slik subsidieringsordning i Oslo vil bidra ytterligere til at

flere velger å sykle, mener bransje-aktører.

FOTO: STIANS SPORT

SYKKEL