3/2016 //
Sport
7
SKISEONGEN
SLIK FUNKER DET:
Etter først å ha sluppet ut litt luft av dekket, festes
glidelåsene på hver side av dekket som sitter på hjulet. Når det er gjort,
pumpes dekket opp hardt igjen, og man fester gummien med mønster
og pigg på eksisterende dekk med glidelåsen.
TA KUNDENS BEHOV ALVORLIG
– Vi har satt oss som mål å kunne levere piggdekkoverflaten til en av de
største sportskjedene i Norge i løpet av kommende vinter. Vi opprettet
tidlig kontakt med det som kunne bli vår kunde, og har utviklet produktet
basert på kundens behov og ønsker. Kun med et konsept og en tidlig
prototype dro vi i møte med det som skal bli vår største kunde. Vi endret
produktet etter kundens ønsker, og takket være dette har vi allerede
intensjonsavtale før produktet vårt er ferdig utviklet, sier Amundsen.
Han legger til at de har som ambisjon å være tilstede i alle de tre største
sportskjedene så snart som mulig, da disse sammenlagt har en voldsom
markedsandel.
– Hva blir den største utfordringen for Retyre nå?
– Den største utfordringen er og blir finansieringen av vår kjernevirk-
somhet. Produktutvikling, produksjon og distribusjon er kostbart, og
man må være kreativ for å finne løsningene underveis. Vi har inngått et
samarbeid med en lokal gummiprodusent i Trondheim, men skal dette
bli produksjon i større skala, er vi nødt til å finne andre og større aktører
i markedet – kanskje også eksisterende sykkeldekk-produsenter, svarer
den daglige lederen.
Han legger til at også alle dekk-modellene og dekk-størrelsene kan bli
en utfordring for Technium.
Når det gjelder pris for forbrukeren er ikke dette fastsatt ennå – til det
er man for tidlig i prosessen, men Amundsen opplyser at prisen ikke bør
være dyrere enn et piggdekk – helst billigere.
– Vårt konsept må score høyt på funksjonalitet, brukervennlighet og pris
for at det skal få innpass i sportsbransjen. Vi mener at vi kan innfri alle
disse kravene, sier han videre.
– Hvis alt går slik dere ønsker, hvor vil Retyre være om fem år?
– Da vil Retyre være en merkevare som er kommet for å bli, og forhå-
pentligvis er vi også representert internasjonalt.
Technium kan være på god vei, fordi de allerede som en av fem finalister
kom videre i en stor investorkonkurranse der man konkurrerer om 1,3
millioner kroner.
Swix’ gulljakker samlet
inn 248.000 kroner
10 gulljakker samlet inn totalt kr 248.000 til veldedige for-
mål.
Tekst:
Morten Dahl
U
nder skiskytter VM i Holmenkollen ble det hele 10 gullmedaljer til
de norske utøverne; to individuelle og fire ganger to på stafett.
Swix gratulerte gullvinnerene med å gi bort en jakke i gull.
– Swix er stolt sponsor av skiskytterne – og VM. Da synes vi det var gøy å
kunne gjøre litt ekstra stas på utøverne når de vant VM-gull på hjemme-
bane, sier markedssjef i Swix, Cecilie Garfalk.
VELDEDIGE FORMÅL
Utøverne valgte selv et veldedig formål som jakkene ble auksjonert bort
til. Den totale summen ble kr 248.000.
Gullmedaljevinnerne var Tiril Kampenhaug Eckhoff, Synnøve Solemdal,
Fanny Horn Birkeland, Marte Olsbu, Ole Einar Bjørndalen, Emil Hegle
Svendsen, Tarjei Bø og sist men ikke minst Johannes Thingnes Bø.
– Vi setter pris på at utøverne valgte å donere bort jakkene til veldedig-
het. Det er hyggelig å kunne bidra til en god sak og vi er imponert over
summen som jakkene dro inn, avslutter Garfalk.
KREFTFORENINGEN TAKKER TIRILL
Utøverne valgte å donere bort pengene til Kreftforeningen, Right to Play,
Landsforeningen for hjerte og lungesyke og Leger uten grenser.
– Dette er helt fantastisk. Tusen takk, Tiril. Ikke bare er du en gulljente, du
er god som gull også. Vi er utrolig takknemlige for at verdensmesteren vår
vil gi pengene fra gulljakke-auksjonen til Kreftforeningen. Jeg håper folk
byr. Jeg lover at vi skal forvalte pengene som kommer inn på beste måte,
sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.
GULLJAKKER:
Som under Ski-VM i 2011, hadde Swix Sport også denne
gang laget gulljakker til norske gullvinnere. Jakkene ble auksjonert bort
til gode formål.